Niższy VAT na e-booki i e-gazety bez oglądania się na dyrektywę

Posłowie ruchu Kukiz'15 chcą, aby VAT na e-booki i e-gazety był taki sam jak na wydania papierowe.

Publikacja: 14.12.2016 07:17

Niższy VAT na e-booki i e-gazety bez oglądania się na dyrektywę

Foto: 123RF

Poselska inicjatywa noweli ustawy o VAT dotyczy zniesienia nierówności w opodatkowaniu tych samych treści w wersji papierowej i wirtualnej. E-booki i e-gazety są bowiem traktowane jak usługa elektroniczna i podlegają 23-procentowej stawce podatku. Papierowe książki i gazety – odpowiednio 5 i 8 proc.

Inicjator projektu, wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka z ruchu Kukiz '15 nie ukrywa, że zainspirowała go ogłoszona przed dwoma tygodniami propozycja Komisji Europejskiej o podobnym zrównaniu stawek w unijnej dyrektywie o VAT. Jego zdaniem nie ma co czekać na zmianę dyrektywy.

– W tej sprawie osiągnięto już kompromis polityczny na forum Unii Europejskiej, dlatego wydaje się nieuzasadnione zwlekanie z wprowadzeniem takich regulacji i w Polsce – mówi Tyszka. Zwraca on uwagę, że podobnie już uczyniły Włochy i Francja, a od 1 stycznia ma to zrobić Belgia.

W uzasadnieniu projektu napisano, że obniżka nie spowoduje uszczerbku dla budżetu państwa, bo e-publikacje stanowią tylko 3,5 proc. rynku.

– Po obniżce podatku powinien wzrosnąć popyt na wydawnictwa elektroniczne. Takie upowszechnianie cyfryzacji jest zgodne z programem rządu. Mam zatem nadzieję, że w przypadku wątpliwości minister Anna Streżyńska przekona innych ministrów i posłów do tego rozwiązania – powiedział Stanisław Tyszka.

Projekt wsparła Izba Wydawców Prasy, która we wtorek złożyła w Ministerstwie Finansów pismo sugerujące obniżkę podatku. Jednak, jak zauważa dyrektor generalny IWP Maciej Hoffman, projekt z Kukiz '15 należy doprecyzować legislacyjnie. Mechanicznie przeniesiono bowiem do niego przepisy z załącznika do ustawy o VAT, definiujące prasę podlegającą preferencji. Chodzi o gazety inne niż takie, w których nie mniej niż 67 proc. powierzchni przypada na reklamy i ogłoszenia.

– W praktyce tylko w przypadku wydań w formacie PDF da się zmierzyć, czy reklamy nie przekraczają 67 proc. powierzchni. Gdy mamy do czynienia z witryną internetową, owa powierzchnia jest trudna do zmierzenia – zauważa Maciej Hoffman.

IWP przewiduje, że obniżka VAT na e-prasę spowoduje wzrost udziału e-prasy w rynku aż do 17 proc., a co za tym idzie – zwiększone wpływy do budżetu.

etap legislacyjny: przed I czytaniem w Sejmie

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.rochowicz@rp.pl

Poselska inicjatywa noweli ustawy o VAT dotyczy zniesienia nierówności w opodatkowaniu tych samych treści w wersji papierowej i wirtualnej. E-booki i e-gazety są bowiem traktowane jak usługa elektroniczna i podlegają 23-procentowej stawce podatku. Papierowe książki i gazety – odpowiednio 5 i 8 proc.

Inicjator projektu, wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka z ruchu Kukiz '15 nie ukrywa, że zainspirowała go ogłoszona przed dwoma tygodniami propozycja Komisji Europejskiej o podobnym zrównaniu stawek w unijnej dyrektywie o VAT. Jego zdaniem nie ma co czekać na zmianę dyrektywy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara