W branży handlowej gorący okres. Coraz więcej osób kupuje świąteczne prezenty przez internet. Część firm ma jednak problem, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż wysyłkową. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił w najnowszej interpretacji, że nie muszą wystawiać paragonów, nawet jeśli nabywcą jest konsument.
Czytaj także: VAT: Jak rozliczyć sprzedaż wysyłkową
Z pytaniem zwrócili się przedstawiciele firmy, która sprzedaje towary w systemie wysyłkowym. Cała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest dotychczas ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Od 2018 r. firma wysyła też towary nabywcom z Unii Europejskiej. Nie zamierza korzystać z opcji opodatkowania w państwie przeznaczenia, więc rozlicza się w Polsce.
W sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju sprzedawca jest zobowiązany do wystawienia faktury nawet wówczas, gdy nabywcą jest konsument. Mówi o tym art. 2 pkt 23 ustawy o VAT. Z prowadzonych przez firmę ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Towary są dostarczane za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich. Dostawca otrzymuje zapłatę na rachunek bankowy.
Firma zapytała, czy w tej sytuacji sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Dyrektor KIS potwierdził, że nie.