Aleksandra Sewerynek, menedżer w Zespole Podatków Korporacyjnych w Dziale Doradztwa Podatkowego EY
Obserwacje i wnioski zebrane w toku współpracy z przedsiębiorcami z wielu branż w zakresie przygotowywania, generowania i raportowania struktur JPK_VAT (a także: JPK_FA, JPK_KR, JPK_WB, JPK_MAG) pokazują, że problemy z JPK stale się powtarzają. Co więcej, są podobne i na dodatek przytrafiają się zdecydowanej większości podatników. Ze względu na dostrzegalne trendy w podejściu organów do sposobów wypełniania struktur oraz do jakości prezentowanych danych radzenie sobie z takimi trudnościami staje się dla biznesu coraz ważniejsze.
Zmiany w podejściu organów
Początkowo podejście organów do kwestii związanych z JPK było dosyć liberalne. Było to podyktowane innowacyjnością wprowadzonego rozwiązania. Na dostosowanie się do nowości podatnicy potrzebowali odpowiedniego czasu. W związku z nowymi obowiązkami niezbędne było bowiem wdrożenie odpowiednich narzędzi IT, nierzadko również dostosowanie systemów księgowych i wewnętrznych procedur do wymogów raportowych JPK. Dodatkowo, należało wypracować praktykę dotyczącą sposobu wypełniania poszczególnych pól uwzględnionych w strukturach JPK.
Dziś, po kilkunastomiesięcznym okresie obowiązywania wymogów raportowych JPK, argumenty przemawiające za zliberalizowanym podejściem straciły już swoją aktualność. Ponadto, na podstawie zdobytego przez ten czas doświadczenia organy wypracowały nową praktykę w zakresie JPK. Jest ona podyktowana m.in. rozwojem narzędzi IT przeznaczonych do weryfikacji danych zbieranych w postaci plików JPK oraz efektywniejszym ich wykorzystaniem.
Zmiana ta jest szczególnie widoczna w związku z usunięciem ze strony Ministerstwa Finansów „Odpowiedzi na pytania dot. JPK cz. 1-3". Resort wycofał się z części wyrażonych tam stanowisk, np. tych dotyczących raportowania faktur wystawionych do paragonów (zmiana polega na bardziej szczegółowej prezentacji informacji).