- Księgowość wystawia miesięcznie kilkaset faktur. Ostatnio wystawiła fakturę przez pomyłkę – kontrahent jej nie odebrał, bo oświadczył, że nie chce towaru i go nie zamawiał. Sytuacja miała miejsce w jednym miesiącu, więc przed sporządzeniem wykazów i deklaracji. Czy możemy taką fakturę anulować? Co z nią fizycznie zrobić? – pyta czytelnik.
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, ma prawo anulować wystawioną fakturę. Sytuacja taka jest rzadkością, ponieważ najczęściej korzysta się z korekt dokumentów. Do anulowania może dojść, gdy kontrahent zrezygnował z dostawy, a faktura już została wystawiona lub gdy została wystawiona przez pomyłkę. Przy czym przepisy nie regulują zagadnienia możliwości anulowania faktury VAT przez podatnika.
Obrót regulowany
Obowiązek dokumentowania obrotu fakturami jest uregulowany w art. 106b ust. 1 ustawy o VAT. Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i świadczenie usług na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem oraz sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany powyżej.
Chodzi tu o dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego wykonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
- państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,