Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że istnieją istotne wątpliwości czy regulacje ustawy o podatku od towarów i usług zwalniające z VAT dostawy budynków są zgodne art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE (dalej: dyrektywa). W szczególności zastrzeżenia sądu wzbudziła definicja pierwszego zasiedlenia, przez które należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej. Tutaj pojawiła się wątpliwość, czy rzeczywiście pierwszemu zasiedleniu musi towarzyszyć czynność opodatkowana, jak to przyjęto w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, czy przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć faktyczne zasiedlenie budynku (oddanie go do faktycznego użytkowania) po wybudowaniu lub przebudowie/renowacji, jeżeli wskutek przebudowy lub renowacji powstała przekształcona nieruchomość.
Drugie z zagadnień wiązało się z wprowadzeniem przez polskiego ustawodawcę kryterium poniesienia wydatków na ulepszenie w wysokości co najmniej 30 proc. wartości początkowej, które jest warunkiem ponownego pierwszego zasiedlenia budynku. W tym przypadku pojawiła się wątpliwość czy warunek ten odpowiada pojęciu „przebudowa", o którym mowa w art. 12 dyrektywy, w wyniku której budynek powinien być traktowany dla celów opodatkowania VAT tak samo jak budynek „nowy".
Rozstrzygnięcie TSUE
W swoim rozstrzygnięciu TSUE zauważył, że pojęcie „pierwsze zasiedlenie" nie jest zdefiniowane w dyrektywie, jednak interpretacja tego pojęcia, która służy do określenia zasad zwolnienia z VAT dostawy budynków, powinna być ścisła i musi być zgodna z celami zwolnienia z VAT. TSUE odniósł się do ustaleń poczynionych przy pracach przygotowawczych do szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG, gdzie kryterium pierwszego zasiedlenia budynku należy rozumieć jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora. W tych pracach przygotowawczych stwierdzono, że kryterium to zostało uznane za określające moment, w którym kończy się proces produkcji budynku i budynek ów staje się przedmiotem konsumpcji.
Z tej analizy historycznej nie wynika jednak, że użytkowanie budynku przez jego właściciela ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Sąd stwierdził, że państwa członkowskie nie są upoważnione do zmiany samego pojęcia „pierwsze zasiedlenie" w swoich przepisach krajowych, gdyż mogłoby to podważać skuteczność wskazanego zwolnienia. W konsekwencji, przepisy krajowe, zgodnie z którymi zwolnienie z VAT w związku z dostawą budynków jest uzależnione od spełnienia warunku, żeby pierwsze zasiedlenie następowało w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, zostały uznane za niezgodne z dyrektywą VAT.
Z kolei w przedmiocie drugiego z zagadnień TSUE nie uznał polskich regulacji za zasadniczo niezgodne z dyrektywą VAT. Zwrócił jednak uwagę na różnicę pomiędzy kryterium stosowanym w prawie krajowym a dyrektywą, co w pewnych okolicznościach może prowadzić do powstania skutków sprzecznych z celem dyrektywy. Mianowicie w świetle art. 12 dyrektywy okolicznością, która powoduje opodatkowanie dostawy budynków, jest „przebudowa", w wyniku której następuje taka zmiana budynku, że „dany stary budynek może zostać przyrównany do nowego budynku". W opinii TSUE pojęcie „ulepszenie" powinno więc być interpretowane tak jak „przebudowa". W konsekwencji, krajowa regulacja może być uznana za zgodną z dyrektywą, jeżeli „ulepszenie" będzie interpretowane w taki sam sposób jak „przebudowa" w świetle dyrektywy.
podstawa prawna: art. 12 i art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.)