Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 19 października 2016 r. (I SA/Po 242/16).
Wnioskodawca jest spółką radiofonii publicznej działającą na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji. Wykonywanie przez nią czynności podlegających VAT, w szczególności świadczenie usług reklamowych, jest częścią realizacji jej zadań, gdyż stanowi element programu radiowego, rozpowszechnianego przez spółkę. Rozpowszechnianie audycji jest przy tym niezbędne do rozpowszechniania przekazu handlowego, który towarzyszy audycjom lub zawiera się w audycjach. W ramach swojej działalności spółka nabywa również towary lub usługi, których nie sposób przyporządkować wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT albo wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. We wniosku o interpretację spółka spytała czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. będzie miała obowiązek określania kwot podatku naliczonego do odliczenia zgodnie ze „sposobem określenia proporcji", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. W ocenie spółki, przepis ten nie będzie miał zastosowania dla określania kwot odliczanego przez nią podatku naliczonego.
Organ interpretacyjny uznał to stanowisko za nieprawidłowe, gdyż w stosunku do pewnej grupy wydatków wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować ich do poszczególnych obszarów wykonywanych czynności. Nabywane towary i usługi mają przy tym związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak również z innymi czynnościami niż działalność gospodarcza spółki, tj. z czynnościami związanymi z realizacją misji publicznej.
Sąd oddalił skargę i uznał, że organ prawidłowo stwierdził, iż misja realizowana przez radio nie mieści się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Radio nie działa w tej sytuacji w roli podatnika VAT. Niniejsza sprawa związana jest z orzeczeniem TSUE w sprawie C-11/15, gdzie zakwestionowano odpłatność usług świadczonych przez radio publiczne.
—Joanna Lis, współpracownik zespołu zarządzania wiedzą podatkową Deloitte