VAT: termin na wykazanie importu usług i WNT

Podatnik, który nie wykazał w ciągu trzech miesięcy transakcji, z tytułu których podatek należny jest równy naliczonemu, może odliczyć VAT dopiero w bieżącej deklaracji, podczas gdy podatek należny uwzględniany jest w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Publikacja: 05.11.2018 01:00

VAT: termin na wykazanie importu usług i WNT

Foto: Fotolia.com

Tak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 września 2018 r. (0114-KDIP1-2.4012.432.2018.1.MC).

Wnioskodawca jako firma o profilu produkcyjno-usługowym działająca w branży samochodowej, w ramach prowadzonej działalności importuje usługi, wewnątrzwspólnotowo nabywa towary oraz nabywa towary objęte mechanizmem krajowego odwrotnego obciążenia. Nabyte w ten sposób towary i usługi są wykorzystywane przez spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zdarza się, że wnioskodawca nie uwzględni kwoty podatku należnego wynikającej z tytułu danej transakcji we właściwej deklaracji VAT ani w korekcie właściwej deklaracji, złożonej w okresie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług. Dzieje się tak często z przyczyn niezależnych od spółki, np. z uwagi na zbyt późne wystawienie faktury przez kontrahenta, opóźnienie w doręczeniu terminowo wystawionej faktury czy też wadliwe wystawienie faktury.

Czytaj także: VAT: kiedy zwykłe zakupy w sieci stają się importem usług

Wnioskodawca nie ma wpływu na terminowe i prawidłowe wystawianie faktur VAT przez kontrahentów, a także na terminowe ich doręczanie. W tej sytuacji zwrócił się z pytaniem czy składając korekty właściwej deklaracji VAT, może odliczyć podatek naliczony z tytułu importu usług, WNT oraz krajowego odwrotnego obciążenia w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wykazany został podatek należny, nawet jeżeli taka korekta zostanie złożona później niż w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług upłynął obowiązek podatkowy.

Organ jednoznacznie stwierdził, że w myśl przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: dyrektywa VAT), w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatnik musi dopełnić formalności określonych przez państwa członkowskie. Wprowadzone przez polskiego ustawodawcę regulacje ograniczające termin na wykazanie podatku naliczonego nie zawężają prawa do odliczenia VAT naliczonego, a jedynie wprowadzają warunki i terminy, których dochowanie uprawnia do skorzystania z przedmiotowego prawa.

Komentarz eksperta

Joanna Perzanowska-Kuśnierek, starszy menedżer w dziale podatków pośrednich EY

Regulacje wprowadzone od 1 stycznia 2017 r., uzależniające prawo do wykazania podatku naliczonego i należnego w odniesieniu do importu usług, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i nabyć opodatkowanych na zasadzie odwrotnego obciążenia w jednej deklaracji, już od samego początku budziły kontrowersje w kontekście zasady neutralności i proporcjonalności VAT. W ich rezultacie, transakcje, które powinny być dla podatników neutralne (wartość podatku należnego jest równa wartości podatku naliczonego), zaczęły wiązać się z dodatkowymi kosztami. Wykazanie ich po trzech miesiącach oznacza bowiem obowiązek zapłaty odsetek.

Powstaje zatem uzasadniona wątpliwość czy wprowadzone rozwiązanie jest proporcjonalne do uchybienia podatnika jakim jest wykazanie neutralnych podatkowo transakcji po upływie trzech miesięcy. Co więcej, dodatkowy wymóg posiadania faktury dokumentującej WNT uzależnił podatników od kontrahentów zagranicznych, którzy nie zawsze wystawiają i wysyłają faktury w terminie umożliwiającym dotrzymanie ustawowego terminu. Nic dziwnego, że ograniczenie to budzi wątpliwości w świetle przepisów dyrektywy VAT i zasad prawa unijnego.

Rozstrzygnięcie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane w komentowanej interpretacji w ogóle nie uwzględnia tych wątpliwości. Organ ograniczył się do przedstawienia przepisów ustawy dotyczących terminów odliczenia oraz stwierdzenia, że nie powodują one zawężenia prawa podatnika do odliczenia podatku, a tym samym naruszenia zasady neutralności VAT. Jednocześnie, wprowadzone ograniczenie to – w opinii organu – jedynie formalność, która na podstawie dyrektywy jest pozostawiona w gestii państw członkowskich. Przy tym, proporcjonalność tego rozwiązania (wprowadzonego ze względu na opóźnione wykazywanie transakcji przez niektórych podatników) czy też dodatkowy ciężar dla podatników w postaci odsetek nie były przez organ rozważane.

Podatnicy doczekali się pozytywnych wyroków w tej sprawie, przykładowo WSA w Krakowie z 29 września 2017 r. (I SA/Kr 709/17) oraz WSA w Warszawie z 13 maja 2018 r. (III SA/Wa 2488/17). Sądy wskazały, że regulacje polskiej ustawy o VAT w zakresie przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie, a w szczególności art. 86 ust. 10b i 10i ustawy, należy uznać za sprzeczne z zasadami ustawodawstwa unijnego i powszechnie akceptowanym sposobem jego wykładni. Niemniej jednak, w niniejszej sprawie organ sztywno trzyma się restrykcyjnego podejścia, argumentując, że ww. wyroki zapadły w innych stanach faktycznych i ignorując jednocześnie argumenty przywołane w orzeczeniach Tymczasem, z perspektywy istoty niniejszego sporu, kluczowym elementem wydaje się być nie specyficzny stan faktyczny, lecz prawidłowa interpretacja przepisów.

Pozostaje mieć nadzieję, że już wkrótce doczekamy się pozytywnych rozstrzygnięć na poziomie NSA (obydwa wyroki są nieprawomocne, podobnie nieprawomocny jest np. negatywny wyrok WSA, jaki zapadł w podobnej sprawie w Gliwicach 1 października 2018 r., III SA/Gl 593/18), które skłonią również organy podatkowe do zmiany linii interpretacyjnej. Już teraz warto zastanowić się nad możliwymi krokami mającymi na celu ograniczenie kosztów związanych z opóźnionym wykazywaniem transakcji.

Współautorką komentarza jest Agata Załęska – starszy konsultant w dziale podatków pośrednich w EY

Tak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 września 2018 r. (0114-KDIP1-2.4012.432.2018.1.MC).

Wnioskodawca jako firma o profilu produkcyjno-usługowym działająca w branży samochodowej, w ramach prowadzonej działalności importuje usługi, wewnątrzwspólnotowo nabywa towary oraz nabywa towary objęte mechanizmem krajowego odwrotnego obciążenia. Nabyte w ten sposób towary i usługi są wykorzystywane przez spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zdarza się, że wnioskodawca nie uwzględni kwoty podatku należnego wynikającej z tytułu danej transakcji we właściwej deklaracji VAT ani w korekcie właściwej deklaracji, złożonej w okresie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług. Dzieje się tak często z przyczyn niezależnych od spółki, np. z uwagi na zbyt późne wystawienie faktury przez kontrahenta, opóźnienie w doręczeniu terminowo wystawionej faktury czy też wadliwe wystawienie faktury.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe