Benefity dla pracowników: firma rozliczy w kosztach, ale nie odliczy VAT

Firmy odliczą wydatki na pakiety medyczne, sportowe czy rozrywkę współpracowników. Ale nie odliczą VAT.

Publikacja: 29.10.2019 07:29

Benefity dla pracowników: firma rozliczy w kosztach, ale nie odliczy VAT

Foto: Adobe Stock

Sytuacja na rynku pracy sprawia, że coraz więcej firm oferuje zatrudnionym dodatkowe benefity, by przyciągnąć najlepszych specjalistów oraz zyskać gwarancję długotrwałej współpracy. Stanowisko skarbówki jest korzystne, ale tylko jeśli chodzi o podatki dochodowe. Problem powstaje przy rozliczeniu VAT.

Skarbówka się zgadza

Fiskus nie widzi przeciwwskazań, by kosztem uzyskania przychodu były pakiety medyczne i kafeteryjne nie tylko dla pracowników, ale też osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które współpracują z daną firmą. Taką interpretację (nr 0111-KDIB1-3.4010.306. 2019.3.MO) uzyskała spółka z branży technologicznej, która zatrudnia wykwalifikowanych techników i specjalistów IT. Wynagrodzenie podwykonawców prowadzących własną firmę, którzy współpracują ze spółką na podstawie umów zlecenia, składa się z dwóch elementów – wynagrodzenia zasadniczego i benefitów pozapłacowych. Jest to m.in. prywatne ubezpieczenie medyczne oraz pakiet kafeteryjny, który uprawnia beneficjenta do nabycia karty MultiSport, kart podarunkowych do sklepów, biletów do teatru, kina i na basen oraz posiłków na stołówkach lub w restauracjach.

Czytaj też:

VAT od kart sportowych dla pracowników

Benefity dla pracowników w kosztach podatkowych firmy

Dyrektor Krajowej Informaci Skarbowej potwierdził, że wydatki na ten cel mogą być kosztem uzyskania przychodu. Zgodził się z argumentami spółki, że dodatkowe wynagrodzenie niepieniężne ma na celu motywowanie podwykonawców do bardziej wydajnej pracy. A wysoko wykwalifikowana kadra wpływa na zwiększenie przychodów oraz zabezpieczenie ich źródła dzięki długoterminowej współpracy.

Jak zauważa adwokat Arkadiusz Stępniewski, stanowisko fiskusa w sprawie benefitów dla samozatrudnionych jest niejednolite.

– Organy podatkowe nie zgadzają się na odliczenie wydatków na udział podwykonawców w firmowych imprezach integracyjnych. Fiskus uznaje to za reprezentację, która zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT nie może być kosztem uzyskania przychodów – mówi Stępniewski.

Łatwo o pomyłkę

Dodaje, że pracodawcy mogą mieć problem z rozliczenie VAT od tego typu pakietów. Inna interpretacja (nr 0111-KDIB3-1.4012.439. 2019.3.KO) dotycząca tej samej spółki potwierdza, że nietrudno o pomyłkę. Spółka miała wątpliwości, czy może odliczyć VAT z tytułu nabywania pakietów medycznych oraz kafeteryjnych na rzecz podwykonawców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jej zdaniem przyznanie podwykonawcom benefitów jest opodatkowane VAT, gdyż ma związek z prowadzonym przez spółkę biznesem. Ale może VAT odliczyć.

Dyrektor KIS uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Przypomniał, że o prawie do odliczenia VAT decyduje zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, czyli prowadzoną działalnością gospodarczą. Tymczasem usługi świadczone przez spółkę na rzecz podwykonawców nie mają ani ogólnego, ani pośredniego związku z taką działalnością, gdyż są świadczeniami wynikającymi z dobrej woli pracodawcy.

„Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku z tytułu nabywania na rzecz podwykonawców pakietów medycznych i kafeteryjnych. Wydatki te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż służą one do zaspokojenia potrzeb prywatnych podwykonawców" – napisał dyrektor KIS.

Wyjaśnił ponadto, że zakup pakietów na rzecz podwykonawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Opinia dla „Rzeczpospolitej"

Przemysław Ruchlicki , Krajowa Izba Gospodarcza

Interpretacja dotycząca VAT jest formalnie prawidłowa, ale oderwana od realiów rynkowych. Świadczy też o niekonsekwencji organów podatkowych, które z jednej strony uznają osobę stale współpracującą z jednym podmiotem za przedsiębiorcę i widzą jej związek z osiąganymi przez podatnika przychodami, a z drugiej – w zakresie VAT – nie widzą związku benefitów przyznawanych takim osobom z działalnością gospodarczą pracodawcy. Tymczasem w niektórych branżach, np. IT czy reklamowej, korzystanie z usług tzw. samozatrudnionych to już standard, podobnie jak oferowane im nieodpłatne świadczenia. Są przyznawane niezależnie od formy współpracy. Można więc dowodzić, że tego rodzaju wydatki są pośrednio związane z biznesem pracodawcy, a nie przejawem jego dobrej woli.

Sytuacja na rynku pracy sprawia, że coraz więcej firm oferuje zatrudnionym dodatkowe benefity, by przyciągnąć najlepszych specjalistów oraz zyskać gwarancję długotrwałej współpracy. Stanowisko skarbówki jest korzystne, ale tylko jeśli chodzi o podatki dochodowe. Problem powstaje przy rozliczeniu VAT.

Skarbówka się zgadza

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe