1. W pierwszej kolejności należy wskazać, że przemieszczenie towarów własnych to sytuacja, w której „dostawcą" i „nabywcą" jest de facto ten podmiot (czyli jeden podatnik), który jednak działa pod różnymi numerami VAT (tj. zagranicznym – kraju członkowskiego wysyłki towarów oraz polskim – kraju członkowskiego przywozu towarów).
Polskie przepisy dotyczące fakturowania generalnie nie przewidują obowiązku wystawiania przez podatników faktur dla „samych siebie". Ponadto, sama konstrukcja faktury, której elementami obligatoryjnymi są m.in. cena towaru i suma sprzedaży, wskazuje na to, że nie ma uzasadnienia wystawienie faktury w sytuacji, gdy „dostawcą" i „nabywcą" jest ten sam podmiot. Takie przemieszczenie nie ma bowiem charakteru transakcji sprzedaży, a więc nie występuje tu cena towaru, wartość sprzedaży ani kwota należna.
2. Trzeba również zwrócić uwagę, że polskie przepisy dotyczące wystawiania faktur nie przewidują obowiązku wystawienia faktury w przypadku WNT (niezależnie od tego, czy WNT ma „transakcyjny" czy „nietransakcyjny" charakter). Do końca 2012 r. w przypadku WNT podatnik miał obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej, jednak obowiązek ten został zniesiony. Nawet jednak, kiedy wystawienie faktury wewnętrznej dla WNT było obowiązkowe, to i tak wystawienie tego dokumentu nie wpływało na moment rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu WNT.
3. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, dokument oznaczony adnotacją „faktura pro forma" może być traktowany jako faktura dla celów rozliczenia WNT (przy założeniu posiadania wszystkich elementów faktury zgodnie z przepisami kraju wysyłki), w rezultacie czego może wpływać na moment powstania obowiązku z tytułu WNT w Polsce. Jest to jednak pogląd niespójny ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w objaśnieniach podatkowych z 29 czerwca 2018 r. co do statusu „faktury pro forma" w kontekście stosowania mechanizmu split payment (objaśnienia są dostępne na stronie Ministerstwa Finansów w zakładce VAT / Objaśnienia podatkowe i broszury informacyjne). Z objaśnień tych wynika bowiem, że „faktura pro forma" nie jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT („Nie będzie natomiast możliwe zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności w przypadku otrzymania przed dostawą towarów czy świadczeniem usług dokumentu zwanego potocznie fakturą »pro forma«. Dokument ten nie jest bowiem fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT"). Dziwi zatem, że ten sam typ dokumentu raz może mieć status faktury na gruncie polskiego VAT (tj. w przypadku rozliczania WNT), a innym razem nie jest już uznawany za „fakturę" (tj. dla celów stosowania mechanizmu split payment).
4. Ponadto, wydaje się, że wystawienie dokumentu mającego cechy faktury przez podatnika dokonującego nietransakcyjnego WNT nie powinno w ogóle wpływać na moment powstania obowiązku podatkowego, również z tego powodu, że otrzymanie takiego dokumentu nie warunkuje prawa do odliczenia VAT z tytułu WNT towarów własnych (w przeciwieństwie do WNT mającego miejsce między dwoma rożnymi przedsiębiorcami, czyli tzw. WNT „transakcyjnego"). W przypadku WNT towarów własnych nie ma bowiem zastosowania art. 86 ust. 10g ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku nieotrzymania w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin. Artykuł 86 ust. 10g ustawy o VAT odnosi się bowiem tylko do art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy o VAT, który z kolei obejmuje tylko WNT, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT, czyli WNT „transakcyjne" (a nie obejmuje już WNT, o którym mowa w art. 11 ustawy o VAT, czyli tzw. WNT „nietransakcyjnego.
Podstawa prawna: art. 9, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c i d, ust. 10b pkt 2 lit. a, ust. 10g i 10i ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1221 ze zm.)