Nieprawidłową fakturę VAT trzeba szybko anulować

Przedsiębiorca może unieważnić dokument przed wprowadzeniem go do obrotu prawnego.

Publikacja: 03.10.2016 07:50

Nieprawidłową fakturę VAT trzeba szybko anulować

Foto: www.sxc.hu

Anulowanie faktury jest dopuszczalne, ale powinno być stosowane wyjątkowo. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie.

Wystąpiła o nią spółka, która działa w branży budowlanej. Realizuje wiele projektów i często przy ich fakturowaniu zdarzają się błędy. Przykładowo w cenie, ilości, nazwie usługi, danych nabywcy. Faktury z pomyłkami są generowane i drukowane. Spółka uważa, że na tym etapie można je jeszcze anulować. Przewiduje to jej wewnętrzna procedura. Oczywiście jeśli dokument nie został wprowadzony do obrotu prawnego. Ten warunek jest spełniony, jeśli egzemplarz faktury nie został wysłany do kontrahenta. A także wtedy, gdy dokument przesłano, ale kontrahent go oddał bez uwzględniania w ewidencji. W obu tych przypadkach spółka posiada oba egzemplarze faktury.

Zgodnie z wewnętrzną procedurą oba dokumenty się przekreśla, uniemożliwiając ich powtórne wydanie i wykorzystanie. Umieszcza się też na nich adnotację „anulowano" wraz z informacją o przyczynie i okolicznościach. Jeśli faktura była ujęta w rejestrze VAT, zostaje ponownie wpisana ze znakiem ujemnym (w efekcie jej wartość wynosi zero).

Czy procedura jest prawidłowa? Zdaniem spółki to praktyczna forma wycofania się z błędu bez potrzeby wystawiania faktur korygujących.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Podkreślił, że faktura jest dokumentem sformalizowanym i musi być wystawiona zgodnie z przepisami. Przede wszystkim powinna odzwierciedlać prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Skarbówka podkreśliła, że przepisy nic nie mówią o anulowaniu faktur. W praktyce jest to jednak dopuszczalne poprzez przekreślenie oryginału i kopii oraz dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Dotyczy to tylko dokumentów, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Reasumując, procedura przyjęta przez spółkę jest dopuszczalna. Faktury można anulować, a następnie należy pozostawić je w dokumentacji, bez wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji.

Na koniec fiskus zaznaczył, że ta możliwość powinna być wykorzystywana tylko w wyjątkowych sytuacjach. Firmy powinny bowiem dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zdarzeń gospodarczych.

numer interpretacji: IPPP3/4512-340/16-2/KP

Anulowanie faktury jest dopuszczalne, ale powinno być stosowane wyjątkowo. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie.

Wystąpiła o nią spółka, która działa w branży budowlanej. Realizuje wiele projektów i często przy ich fakturowaniu zdarzają się błędy. Przykładowo w cenie, ilości, nazwie usługi, danych nabywcy. Faktury z pomyłkami są generowane i drukowane. Spółka uważa, że na tym etapie można je jeszcze anulować. Przewiduje to jej wewnętrzna procedura. Oczywiście jeśli dokument nie został wprowadzony do obrotu prawnego. Ten warunek jest spełniony, jeśli egzemplarz faktury nie został wysłany do kontrahenta. A także wtedy, gdy dokument przesłano, ale kontrahent go oddał bez uwzględniania w ewidencji. W obu tych przypadkach spółka posiada oba egzemplarze faktury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe