Firmy coraz częściej korzystają z nowych technologii i rezygnują z obrotu papierowymi dokumentami. Coraz więcej z nich występuje z wnioskiem o interpretację, by potwierdzić, że mogą wystawiać faktury elektroniczne w formie pliku pdf. Stanowisko fiskusa jest pozytywne.
Czytaj także: Czy firma może zrezygnować z e-podpisu do faktur elektronicznych?
Przykładem takiego rozstrzygnięcia jest interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2018 r. (0115-KDIT1-3.4012.463. 2018.2.EB). Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się detaliczną sprzedażą paliw. Planuje wdrożyć rozwiązanie, w którym nabywca po zatankowaniu paliwa będzie mógł dokonać samoobsługowej zapłaty bezpośrednio przy dystrybutorze. Posłuży się przy tym aplikacją mobilną zainstalowaną na smartfonie. Taką możliwość będą mieli tylko ci nabywcy, którzy pobiorą i zainstalują specjalną aplikację.
Jako załącznik do maila
Spółka wyjaśniła, że warunkiem będzie utworzenie osobistego konta użytkownika w Centralnym Systemie Płatności Mobilnych X. Użytkownik musi też zarejestrować konto w aplikacji mobilnej zainstalowanej na smartfonie. Nabywca będzie zobowiązany do podania takich danych, jak: imię, nazwisko i adres, NIP lub PESEL, adres e-mail i numer telefonu. Konto użytkownika będzie zabezpieczone PIN-em.
Po zakupie transakcja – poprzez system spółki – zostanie przesłana do kasy rejestrującej zainstalowanej na danej stacji paliw i na niej zaewidencjonowana. Wartość sprzedaży i kwota podatku zostaną zarejestrowane w dobowym raporcie fiskalnym kasy. Spółka będzie z tego systemu wystawiała nabywcy fakturę do zarejestrowanego wcześniej paragonu. Faktura w formie elektronicznej, za pośrednictwem infrastruktury X związanej z aplikacją mobilną, będzie przesyłana na wskazany adres e-mail.