W opublikowanym w piątek kolejnym tzw. liście ostrzegawczym, resort finansów opisuje praktyki polegające na sprzedaży zestawów towarów obciążonych różnymi stawkami podatku. Przy odpowiednim ustawieniu proporcji cen przynoszą one mniej podatku do zapłacenia. Ministerstwo zapowiada stosowanie sankcji w wysokości 30 proc. zaniżenia podatku.

Chodzi np. o sprzedaż zestawu ciastek (obciążonych 8-procentowym VAT-em) z kawą (podlegającą podstawowej, 23-procentowej stawce). Jeśli zatem kawiarnia czy ciastkarnia, sprzedając taki zestaw obniża cenę każdego ze składników w równym stopniu – nie dochodzi do naruszenia prawa. MF przestrzega jednak przed manipulacją proporcjami. „Za niedopuszczalne natomiast należy uznać praktyki (...) polegające na sztucznym zawyżaniu ceny towaru opodatkowanego stawką obniżoną VAT, przy jednoczesnym zaniżaniu ceny towaru opodatkowanego stawką podstawową VAT, w celu osiągnięcia korzyści podatkowej" – czytamy w materiale MF.

O ile ceny filiżanki kawy i ciastka są zbliżone i pozwalają tylko na niewielkie manipulacje, to w liście ostrzegawczym podano przykłady bardziej ewidentnych manipulacji. Zdarza się bowiem, że bandaż sanitarny wart 1 zł jest sprzedawany w zestawie z kosmetykiem wartym 100 zł. Według MF niedopuszczalna manipulacja polega na sztucznym podniesieniu cen bandaża (podlegającemu 8-proc. podatkowi) np. do 85 zł i obniżeniu ceny kosmetyku (23 proc.) do zaledwie kilku złotych. W ten sposób suma podatku do zapłaty jest znacznie niższa, niż przy sprzedaży osobnej albo przy proporcjonalnie takim samym obniżeniu ceny poszczególnych składników. MF podało jeszcze przykład zestawów typu kanapka + frytki + cola, gdzie pierwsze dwa składniki podlegają preferencyjnej stawce, a cenę kubka napoju obniżono do zaledwie jednego grosza.

Takie praktyki uznano w liście za nadużycie prawa i zapowiedziano ich ściganie. MF zaznacza, że podobnie orzekały sądy. Jako przykład podaje wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-255/02 Halifax oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 maja 2017 r. (sygn. akt I FSK 1944/15). Ten ostatni dotyczył sprzedaży zestawów promocyjnych, w skład których wchodziły książki oraz e-papierosy.