Działający w Polsce przedsiębiorcy są w ostatnim okresie szczególnie narażeni ze strony organów podatkowych na zarzuty (nieświadomego) uczestnictwa w nadużyciu VAT. Prawdopodobieństwo wystąpienia takich problemów jest szczególnie wysokie w przypadku firm zajmujących się obrotem towarowym, obarczonym ryzykiem uwikłania w proceder karuzeli podatkowej (w szczególności dotyczy to dóbr szybko zbywalnych). Niemniej, również podmioty, których działalność w przeważającej mierze polega na nabywaniu i świadczeniu usług, powinny na bieżąco weryfikować prawidłowość swojej pozycji VAT-owskiej w celu uniknięcia powstania zaległości podatkowych, zastosowania wobec nich dodatkowego zobowiązania podatkowego (sankcja 30 proc. i 100 proc.), ale także konsekwencji karnych skarbowych. Z praktyki wynika, że zastrzeżenia organów podatkowych w tym zakresie pojawiają się w sytuacjach opisanych poniżej.
Nieistniejący podatnik
Tak samo jak w przypadku zakupu towarów, również w przypadku zakupu usług, podatnicy powinni się upewnić, że dokumentujące ten zakup faktury nie zostały wystawione przez tzw. podmiot nieistniejący. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący. W przypadku świadczenia usług ryzyko to może być zdecydowanie niższe, ponieważ często wykonanie usługi, z uwagi na jej niematerialny charakter, zostanie poprzedzone koniecznymi dla jej realizacji konsultacjami, w ramach których siłą rzeczy dojdzie na pewnym etapie do weryfikacji usługodawcy. Tym niemniej, podatnicy powinni upewniać się, że nie nabywają usług od podatników nieistniejących.
Przykład
Spółka informatyczna A sp. z o.o. nabyła od kontrahenta B sp. z o.o. oprogramowanie. Przed podjęciem współpracy spółka A nie zweryfikowała kontrahenta, w szczególności nie sprawdziła czy spółka B jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W wyniku wnioskowania spółki A o zwrot VAT naliczonego wynikającego z transakcji z B, urząd skarbowy w ramach czynności sprawdzających ustalił, że: B nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT, siedziba firmy to biuro wirtualne, a także że nie da się okreslić miejsca, w którym prowadzona może być faktyczna działalność tej spółki. Urząd skarbowy zakwestionował prawo do odliczenia VAT, ponieważ VAT naliczony wynika z faktury, która została wystawiona przez podmiot nieisntniejący.
W omawianej sytuacji argumentacja A zmierzająca do zachowania prawa do odliczenia VAT może okazać się bezowocna. Spółka A, nie podejmując żadnych kroków weryfikacyjnych wobec B, nie dochowała należytej staranności w ramach transakcji i nie działała w dobrej wierze (analogicznie interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 kwietnia 2015 r., IPPP1/4512-336/15-2/MPe).
Zarzut pustej faktury
Aby uniknąć sporów z fiskusem, dodatkowo istotne jest gromadzenie dokumentacji potwierdzającej, że nabyte usługi faktycznie zostały wykonane. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy dokumenty te stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności. W przypadku dostawy towarów przepis ten jest mechanizmem zabezpieczającym przed odliczeniem VAT przy fikcyjnym obrocie dobrami materialnymi. Organy podatkowe mogą jednak na jego podstawie również kwestionować prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie usług. Prawo do odliczenia VAT w tym kontekście może być przedmiotem analiz przykładowo w razie nabycia usług zarządzania, usług marketingu i usług informatycznych, zwłaszcza przy transakcjach pomiędzy spółkami powiązanymi ze sobą. Z praktyki aparatu skarbowego wynika, że przedłożenie jedynie umowy i faktury dotyczącej świadczenia usług może okazać się niewystarczające. W zależności od rodzaju świadczonych usług i konkretnej branży, w której działa przedsiębiorstwo, kluczowe będzie również zebranie korespondencji mailowej, protokołów odbioru, notatek ze spotkań i innych dokumentów potwierdzających ich wykonanie. W przeciwnym razie podatnik, który faktycznie nabył usługę, może mieć problem z odliczeniem podatku naliczonego z faktury wystawionej przez kontrahenta.