Sprzedaż makulatury z odwrotnym obciążeniem VAT

Przychody z odpłatnego zbycia odpadów - surowców wtórnych z papieru i tektury przedsiębiorca powinien ująć w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Publikacja: 24.09.2018 02:00

Sprzedaż makulatury z odwrotnym obciążeniem VAT

Foto: Adobe Stock

- Przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) sprzedał 11 września 2018 r. spółce z o.o. Y (podatnik VAT czynny) odpady – makulaturę sklasyfikowaną w grupowaniu 38.32.32.0 (surowce wtórne z papieru i tektury) za kwotę netto 1 000 zł. Wydanie makulatury miało miejsce tego samego dnia. Dostawa makulatury objęta była mechanizmem odwróconego obciążenia, a zatem przedsiębiorca wystawił 11 września fakturę nr 67/09/2018 wyłącznie na kwotę netto, tj. 1 000 zł (bez stawki i kwoty podatku, natomiast z wyrazami „odwrotne obciążenie"). Zapłatę za makulaturę przedsiębiorca ma otrzymać przelewem w terminie 14 dni od dnia wydania makulatury. W jaki sposób należy ująć tę fakturę sprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Czytaj także: Skup makulatury inaczej niż złom

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) dokonującym ich dostawy jest podatnik VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

b) nabywcą jest podatnik VAT czynny,

c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

W poz. 39 załącznika nr 11 do ustawy o VAT wymienione są surowce wtórne z papieru i tektury (38.32.32.0 PKWiU).

Bez stawki i kwoty podatku

W przypadku wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, do rozliczenia podatku należnego zobowiązany jest nabywca. Podmiot dokonujący dostawy nie rozlicza podatku (zob. art. 17 ust. 2 ustawy o VAT), a wystawiona przez niego faktura nie zawiera:

- stawki podatku;

- sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

- kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Zawiera natomiast wyrazy „odwrotne obciążenie" (zob. art. 106e ust. 1 pkt 18 w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Prawidłowo zatem przedsiębiorca rozliczył dostawę surowców wtórnych z papieru i tektury (makulatury) w systemie odwrotnego obciążenia i wystawił fakturę bez stawki i kwoty podatku, za to z adnotacją „odwrotne obciążenie".

Dzień wydania towaru i wystawienia faktury

Za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników sprzedających towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (zob. art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o PIT, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

W analizowanej sprawie przychód ze sprzedaży makulatury powstał po stronie przedsiębiorcy w dacie dostawy, tj. 11 września 2018 r., kiedy to nastąpiło wydanie makulatury i wystawienie faktury.

Na podstawie dowodów księgowych

W rozporządzeniu ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie) zostały określone dokumenty, na podstawie których przychód ze sprzedaży powinien zostać ujęty w podatkowej księdze. Dotyczy to również przychodów ze sprzedaży makulatury objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in. faktury wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami. Podstawą zapisu przychodu ze sprzedaży tej makulatury będzie zatem wystawiona przez przedsiębiorcę faktura bez stawki i kwoty podatku, za to z adnotacją „odwrotne obciążenie".

Zapisy w księdze dotyczące pozostałych przychodów muszą być dokonywane na podstawie dowodów potwierdzających te przychody (zob. § 25 rozporządzenia). Dotyczy to m.in. przychodów ze sprzedaży makulatury. W analizowanym przypadku dowodem potwierdzających uzyskanie tych przychodów będzie wystawiona przez niego faktura.

Co wynika z objaśnień

Odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową (zob. § 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia).

Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, czy wynagrodzenia płatnika. Przychody ze sprzedaży surowców wtórnych z papieru i tektury (makulatura) (będących dla przedsiębiorcy odpadami) powinny więc zostać ujęte w kolumnie 8 prowadzonej przez niego podatkowej księgi przychodów i rozchodów. ?

Autor jest doradcą podatkowym

Podstawa prawna: art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ust. 1 i 1c ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 1509 ze zm.), § 3 pkt 1 lit. g, § 12 ust. 3 oraz § 25 rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 728 ze zm.), art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 oraz art. 106e ust. 1 pkt 18 w zw. z ust. 4 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.

- Przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) sprzedał 11 września 2018 r. spółce z o.o. Y (podatnik VAT czynny) odpady – makulaturę sklasyfikowaną w grupowaniu 38.32.32.0 (surowce wtórne z papieru i tektury) za kwotę netto 1 000 zł. Wydanie makulatury miało miejsce tego samego dnia. Dostawa makulatury objęta była mechanizmem odwróconego obciążenia, a zatem przedsiębiorca wystawił 11 września fakturę nr 67/09/2018 wyłącznie na kwotę netto, tj. 1 000 zł (bez stawki i kwoty podatku, natomiast z wyrazami „odwrotne obciążenie"). Zapłatę za makulaturę przedsiębiorca ma otrzymać przelewem w terminie 14 dni od dnia wydania makulatury. W jaki sposób należy ująć tę fakturę sprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona