fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

VAT

Dane z JPK_VAT: śmieci trafią pod lupę fiskusa

Adobe Stock
Dane o odpadach zawarte w bazie danych odpadowych będą weryfikowane przy pomocy danych z JPK_VAT. Dzięki temu ma zniknąć szara strefa na tym rynku.

Ministerstwo Klimatu pracuje nad zmianami dotyczącymi bazy danych odpadowych (BDO). W tym celu chce znowelizować prawo o odpadach.

Nowe przepisy przewidują, że dokumenty potwierdzające wykonanie usługi odbioru oraz przyjęcia odpadów będą zintegrowane z odpowiednią fakturą VAT.

W BDO znajdą się informacje o fakturze, a fiskus otrzyma prawo wglądu do danych w tej bazie i możliwość ich porównania z danymi znajdującymi się w systemach fiskalnych.

Do wprowadzania do BDO zestawu danych faktur VAT i rachunków zostaną zobowiązani tylko ich wystawcy. Ograniczy to liczbę podmiotów objętych nowymi obowiązkami do ok. 30 proc., które zarejestrowały się w tej bazie.

Zdaniem Ministerstwa Klimatu dzięki tej zmianie zostanie uproszczony nadzór nad rynkiem odpadów. Będzie można zintegrować dane o masie i rodzajach odpadów, posiadacza i terminów z danymi podatkowymi. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymają dodatkowe, efektywne narzędzie weryfikacji zgodności prowadzenia gospodarki odpadami z obowiązującymi przepisami prawa.

Szacuje się, że koszt budowy i wdrożenia tego modułu wyniesie 15,5 mln zł.

Proponowana zmiana zwiększy także wpływy do budżetu państwa z VAT, CIT oraz opłat środowiskowych z eliminowanej szarej strefy w obszarze środowiska.

Ministerstwo Klimatu ocenia, że w ciągu dziesięciu lat będzie to dodatkowe 20 mld zł.

Dziś szara strefa na rynku odpadów to duży problem.

W ocenie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jej wartość wynosi obecnie około 3,5–4,0 mld zł, a poza legalnym obrotem znajduje się około 8 mln ton różnego rodzaju odpadów.

Z kolei wartość szarej strefy zgodnie z szacunkami ekspertów Krajowej Izby Gospodarczej wynosi od 2,7 mld zł do nawet 6 mld zł.

Resort podaje, że masa zinwentaryzowanych odpadów przechowywanych nielegalnie lub porzuconych wynosi ok. 3,25 mln ton, a koszty ich prawidłowego usunięcia sięgają 1,5 mld zł (według cen z początku 2018 r.).

Etap legislacyjny: uzgodnienia publiczne

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA