Jestem księgową. Wśród klientów, których rozliczam, są m.in. przedsiębiorcy zwolnieni z VAT. Czy prowadzoną sprzedaż muszą oni dokumentować fakturami? – pyta czytelniczka.
W przeszłości faktury były dokumentami wystawianymi wyłącznie przez podatników VAT czynnych. Obecnie jednak faktury są dokumentami wystawianymi przez wszystkich podatników VAT, w tym podatników zwolnionych od tego podatku.
Brak bezwzględnego obowiązku
Podatnicy zwolnieni z VAT nie mają jednak bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur. Jest tak dlatego, że prowadzona przez nich sprzedaż jest zwolniona od podatku, zaś na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy o VAT podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku.
Podatnicy zwolnieni z VAT mają jednak, co do zasady, obowiązek wystawiania faktur, jeżeli nabywca towaru lub usług zażąda tego w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Wynika to z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT.
Wyjątek od tej zasady dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (>patrz ramka), które są wykonywane dla osób prywatnych (oraz innych podmiotów niebędących podatnikami ani osobami prawnymi, np. niebędących podatnikami stowarzyszeń zwykłych). Ze względu na brzmienie art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT czynności takich podatnicy zwolnieni z VAT nie muszą dokumentować fakturami nawet na żądanie nabywców (zob. przykładowo interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2015 r., IBPP1/4512-51/15/DK).