- ABC sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (podatnik VAT czynny) wydzierżawiła samochód osobowy spółce X mającej siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech (niemiecki podatnik VAT). Spółka X nie posiada w Polsce ani w innym kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Kontrahent dysponuje samochodem w sposób ciągły (nieprzerwany) od dnia wydania, tj. od 10 sierpnia 2017 r. Samochód został przekazany przedstawicielowi spółki X 10 sierpnia 2017 r. na podstawie protokołu przekazania w siedzibie spółki ABC w Poznaniu. Zgodnie z umową dzierżawy spółka ABC świadczy kompleksową usługę dzierżawy samochodu osobowego wraz z wszelkimi wydatkami eksploatacyjnymi. Wydzierżawiający (spółka ABC) jest uprawniony do wezwania dzierżawcy do poddania się skontrolowaniu przez wydzierżawiającego stanu oraz sposobu wykorzystywania przedmiotu dzierżawy w okresie pozostawania przedmiotu dzierżawy we władaniu dzierżawcy oraz dokonywania napraw, przeglądów i zabiegów konserwacyjnych, które uzna za niezbędne do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie. Na wysokość czynszu dzierżawnego składają się następujące pozycje: kwota odpowiadająca wysokości raty leasingowej, wszelkie wydatki eksploatacyjne, bieżące naprawy dotyczące przedmiotu dzierżawy ponoszone przez wynajmującego oraz marża z tytułu dzierżawy. Ponadto wydzierżawiający podpisał z dzierżawcą porozumienie o wydanie karty paliwowej, w której zawarł postanowienia o udostępnieniu karty paliwowej, m.in. przyjął pełną odpowiedzialność z tytułu niewykonania i nieprawidłowości wykonania dostawy paliw, towarów i usług nabywanych przy wykorzystaniu wydanej karty. Czy wydzierżawiający (spółka ABC), zawierając umowę z firma niemiecką na kompleksową dzierżawę samochodu osobowego, prawidłowo przyjęła, że miejscem opodatkowania tej usługi będzie kraj usługobiorcy, a więc Niemcy? – pyta czytelniczka.
Zgodnie z zasadą terytorialności VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. Polski (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT).
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (zob. art. 7 ust. 1 in principio ustawy o VAT). Z kolei, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (zob. art. 7 ust. 1 in principio ustawy o VAT).
Pomocne orzecznictwo TSUE
Przechodząc do analizy przedstawionego stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że ani obecnie obowiązująca Dyrektywa 112/WE/2016, ani krajowe przepisy o VAT nie zawierają definicji świadczenia złożonego. Brak jest również szczególnych uregulowań dotyczących przesłanek uznawania danego świadczenia za świadczenie złożone. Ocena takich zdarzeń gospodarczych kształtowana jest na podstawie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), z uwzględnieniem konkretnego stanu faktycznego (np. wyrok w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, wyrok C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financiën, wyrok w sprawie C-111/05 pomiędzy Aktiebolaget NN a Skatteverket). W świetle orzecznictwa TSUE, jeżeli dwa świadczenia lub więcej, lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej.
Świadczenie złożone (kompleksowe) będzie więc mieć miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy będzie miała charakter świadczenia podstawowego i świadczenia pomocniczego (lub świadczeń pomocniczych), a zatem takich, które umożliwiają skorzystanie (względnie lepsze skorzystanie) ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego).