Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lipca 2018 r. (0112-KDIL2-2.4012.185.2018. 2.AKR).
Czytaj także: Zapłata smartfonem a faktura w formie elektronicznej
W ramach prowadzonej działalności na terytorium kraju podatnik zajmuje się m.in. sprzedażą detaliczną paliw silnikowych oraz usług i produktów pozapaliwowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Działalność prowadzona jest w formie franszyzy z podmiotem A. Podatnik planuje wdrożyć rozwiązanie mobilnej płatności oparte na aplikacji zainstalowanej w smartfonie umożliwiającej samoobsługową zapłatę za zakupione paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze lub samoobsługową zapłatę za zakupione usługi i produkty pozapaliwowe bezpośrednio przy nich. Mobilna płatność będzie możliwa jedynie przez nabywców, którzy pobiorą i zainstalują aplikację przeznaczoną do obsługi płatności mobilnych, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie oraz akceptacji regulaminu korzystania z aplikacji. Jednym z warunków jest stworzenie osobistego konta użytkownika usługi płatności mobilnej w Centralnym Systemie Płatności Mobilnych oraz zarejestrowanie utworzonego konta w aplikacji mobilnej zainstalowanej w smartfonie użytkownika. Dane wymagane przy rejestracji to m.in. imię, nazwisko, adres, NIP lub PESEL, adres e-mail, numer telefonu i PIN do płatności mobilnych. Kolejnym warunkiem jest wyrażenie przez użytkownika zgody na zawarte w regulaminie żądanie wystawienia faktury oraz na otrzymywanie faktury w formacie pdf.
Centralny System Płatności Mobilnych będzie administrowany przez podmiot A, z którym podatnik ma podpisaną umowę współpracy w ramach franszyzy. Podmiot A w ramach tej umowy będzie również udostępniał aplikację podatnikowi oraz w imieniu podatnika przesyłał faktury w formie pliku pdf na adres e-mail wskazany przez użytkownika. Faktycznym wystawcą faktur jest podatnik. Cała transakcja od momentu zakupu do momentu wystawienia i przesłania faktury będzie odbywać się w następujących krokach:
- transakcja po potwierdzeniu przez nabywcę płatności mobilnej w aplikacji zostanie przesłana i zaewidencjonowana /zarejestrowana na kasie rejestrującej podatnika zainstalowanej na stacji paliw podatnika, gdzie transakcja miała miejsce;