To nie jest wewnątrzwspólnotowe nabycie
Skutków VAT nie wywołują również, co do zasady, zakupy paliwa na terytorium innych niż Polska państw członkowskich UE. Dotyczy to w szczególności paliwa, które zostaje zużyte poza terytorium Polski. Zakupy takie nie są ani dostawą towarów, dla których podatnikiem jest nabywca (gdyż miejsce tych dostaw znajduje się poza terytorium kraju, tj. w miejscu, w którym paliwo się znajduje w momencie dostawy – zob. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT), ani – co potwierdzają organy podatkowe – wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT). Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 grudnia 2012 r. (ILPP4/443-390/12-4/ISN): „z opisu sprawy wynika, że paliwo zużywane przy usługach dla usługobiorcy jest tankowane na terytorium Niemiec, zatem nie jest ono ani wysyłane, ani transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcy lub na ich rzecz. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nabycie paliwa na terytorium Niemiec, które w wyniku dokonywanej dostawy nie jest wysyłane ani transportowane na terytorium Polski (ani innego państwa członkowskiego), nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zdefiniowanego w art. 9 ust. 1 ustawy".
Wątpliwości pojawiają się w przypadku przywozu do Polski niezużytego paliwa nabytego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE. Oczywiście, jeżeli paliwo takie nie zostało zatankowane do baku pojazdu (np. jest przewożone w kanistrze), to dochodzi do WNT. Jest to jednak rzadka sytuacja. Najczęściej niezużyte paliwo nabyte na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego znajduje się w baku pojazdu.
Wysyłka nie została zakończona
W przeszłości w tego typu przypadkach organy podatkowe wyjaśniały, że dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa (zob. przykładowo pismo Urzędu Skarbowego w Opolu z 8 października 2004 r., PP/443-125-2-GK/04). Było to jednak stanowisko nieprawidłowe. Przez nabycie to rozumie się bowiem przede wszystkim nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium innego państwa członkowskiego (zob. art. 9 ust. 1 ustawy o VAT). W przypadku paliwa znajdującego się w zbiornikach samochodów przyjeżdżających do Polski nie ma jednak mowy o wysyłce ani transporcie. Wysyłka lub transport może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy wysyłka taka (transport) może być zakończona. W przypadku paliwa znajdującego się w zbiorniku paliwa nie jest możliwe zakończenie wysyłki lub transportu (co jest również istotne w w kontekście brzmienia art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że WNT uważa się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu). Paliwo znajdujące się w zbiornikach paliwa samochodów może być jedynie zużyte przez te samochody.
Z tych samych przyczyn w przypadku paliwa znajdującego się w zbiornikach samochodów nie ma zastosowania art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Chociaż przepis ten mówi o przemieszczeniu towarów (a nie o transporcie lub o wysyłce), również w tym przypadku nie można wskazać momentu, w którym przemieszczenie zostało zakończone.
Fiskus zmienił stanowisko
Dostrzegły to z czasem organy podatkowe i zmieniły swoje wcześniejsze stanowisko. Tytułem przykładu można wskazać interpretację Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 listopada 2007 r. (ILPP2/443-14/07-2/GZ). W piśmie tym czytamy, że „zakupione przez zainteresowanego paliwo jest zużywane w całości lub części poza terytorium kraju (nie jest ono wysyłane ani transportowane) – nie spełnia w związku z tym pierwszego z ww. warunków. Dlatego też w omawianym przypadku mamy do czynienia z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski, a nie z transakcją wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa. U podatnika, w tym zakresie, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług". Można zatem stwierdzić, że obecnie powszechnie przyjmuje się, że w związku z przywozem do Polski w zbiornikach samochodów niezużytego paliwa nabytego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.
Przykład
Firma transportowa przewiozła towar na trasie Polska–Austria–Polska. W drodze powrotnej samochód, który zawiózł towar, zatankował paliwo na czeskiej stacji benzynowej. Część tego paliwa nie została zużyta do momentu przekroczenia granicy z Polską. Mimo to firma transportowa nie jest zobowiązana rozliczyć wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa.