Gminy nie zapłacą za zmianę wykładni prawa

Podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2016 r. z uwagi na brak kryteriów określenia proporcji przy tzw. działalności mieszanej, dokonali pełnego odliczenia VAT zgodnie z wykładnią wyrażoną w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego, nie będą zobligowani do korekty rozliczeń.

Publikacja: 28.08.2019 05:50

Gminy nie zapłacą za zmianę wykładni prawa

Foto: 123RF

Sprawa dotyczy podatkowych konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 8 maja 2019 r. w sprawie C-566/17, który przesądził, że przepisy UE sprzeciwiają się praktyce krajowej zezwalającej podatnikowi na pełne odliczenie przy wydatkach mieszanych tylko dlatego, że w przepisach nie było stosownych rozwiązań.

Orzeczenie TSUE zapadło na tle sporu o rozliczenie VAT w samorządzie, bo to głównie gminy do końca 2015 r. z uwagi na specyfikę swojej działalności miały najwięcej problemów z odliczaniem VAT od tzw. wydatków mieszanych czyli związanych z transakcjami opodatkowanymi oraz zwolnionymi.

Czytaj także: NSA: gmin nie można karać za zmiany w wykładni

W tej konkretnej sprawie gmina jak inne samorządy wystąpiła o wykładnię przepisów o VAT obowiązujących do 31 grudnia 2015 r. I tak jak inne chciała potwierdzenia, że miała prawo do pełnego odliczenia podatku od wydatków na nabycie towarów i usług związanych zarówno z czynnościami wykonywanymi w ramach zadań własnych, jak tam gdzie występuje jako podatnik VAT.

Ponieważ fiskus odpowiedział, że gmina musi ograniczyć odliczenie, sprawa trafiła na wokandę. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uchylił interpretację.

Fiskus nie dawał jednak za wygraną. A gdy jego skarga kasacyjna oczekiwała w kolejce na termin w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, sporną kwestię na niekorzyść samorządów i innych podatników przesądził TSUE.

I gdy wydawało się, że ze względu na związanie zawartą w nim wykładnią NSA może tylko przypieczętować przegraną gminy, jego wyrok okazał się precedensowy i salomonowy.

NSA zgodził się, że art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – w świetle wyroku TSUE z 8 maja 2019 r. w sprawie C-566/17 – należy rozumieć w ten sposób, że brak w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2015 r. uregulowań, dotyczących kryteriów i metod podziału, które umożliwiłyby podatnikowi określenie podlegającej odliczeniu części naliczonego podatku od towarów i usług związanego z jego działalnością gospodarczą i z działalnością niemającą charakteru gospodarczego, nie dawał jednak podstawy do pełnego odliczenia tego podatku. Inaczej mówiąc powtórzył za Trybunałem, że sam brak w ówczesnych przepisach rozwiązań umożliwiających podatnikowi ustalenie proporcji odliczenia przy wydatkach mieszanych, nie pozwalał na pełne odliczenie.

Jednak NSA musiał zmierzyć się z tym, że na długo przed orzeczeniem TSUE sam 24 października 2011 r. wydał uchwałę w składzie siedmiu sędziów, która ówczesne wątpliwości rozstrzygnęła na korzyść podatników (sygn. akt I FPS 9/10). W tej sytuacji odwołując się do konstytucyjnych zasad NSA uznał, że podatnicy, którzy działali w zaufaniu do państwa i wykładni dokonanej w uchwale odliczyli pełny VAT nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji zmiany wykładni przepisów. W ocenie sądu podatnicy, którzy z uwagi na brak uregulowań umożliwiających określenie podlegającej odliczeniu części VAT związanego z działalnością mieszaną, dokonali pełnego odliczenia – kierując się wykładnią wyrażoną przez NSA w uchwale – nie są zobligowani do korekty rozliczeń sprzed 1 stycznia 2016 r., co do których zobowiązania podatkowe nie uległy przedawnieniu. Inna wykładnia byłaby złamaniem zasady demokratycznego państwa prawa oraz pewności prawa.

W obszernym uzasadnieniu wyroku NSA zwrócił uwagę na wpływ wyroku TSUE z 8 maja 2019 r. (C-566/17) na obowiązek sądu krajowego dokonania wykładni i stosowania odpowiednich przepisów prawa krajowego. Ma ona bowiem zapewnić realizację zasady efektywności prawa unii, ale przy jednoczesnym obowiązku zapewnienia również skutecznej ochrony jednostce tzn. z uwzględnieniem wymogów zasad pewności prawa i niedziałania prawa wstecz.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lipca 2019 r.,

Sygnatura akt: I FSK 119/17

Komentarz eksperta

Radosław Żuk, doradca podatkowy, prezes ADN Podatki

Wyrok NSA stanowi potwierdzenie nadrzędności zasady neutralności podatku od towarów i usług dla podmiotów wykonujących czynności opodatkowane podatkiem VAT. NSA wskazał również, że na sprzeczność prawa unijnego z prawem krajowym może powoływać się jedynie podatnik, a nie organ podatkowy. Sąd odniósł się tym samym do zasady pewności prawa, określanej także jako zasada uprawnionych oczekiwań (ochrony uzasadnionych oczekiwań) w postępowaniu podatkowym. Niniejsza reguła stanowi o tym, że podatnika nie obciążają błędy lub uchybienia organu państwowego, w szczególności niewłaściwa interpretacja przepisów prawa, do której się stosuje szczególnie w sytuacji gdy organ podatkowy powołuje się na prymat prawa unijnego nad prawem krajowym. Orzeczenie jest niezwykle istotne nie tylko dla jednostek samorządu terytorialnego, ale również dla wszystkich podmiotów, które od 1 stycznia 2016 r. są zobligowane do odliczania VAT w oparciu o tzw. prewspółczynnik (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT). Na niniejszy wyrok będą mogły powoływać się m. in. publiczne szkoły wyższe, instytuty badawcze, czy też związki sportowe.

Ze względu na 5 letni okres przedawnienia zobowiązań podatkowych podmioty te mogły obawiać się, że fiskus będzie próbował nakazać zwrot części podatku naliczonego, który był związany m. in. z czynnościami niestanowiącymi działalności gospodarczej. Efektem komentowanego wyroku powinno być powstrzymanie profiskalnych zapędów organów podatkowych w zakresie odliczania podatku naliczonego z wykorzystaniem luki, która istniała w VAT do 1 stycznia 2016 r. Co jednak najbardziej istotne, NSA miał odwagę podważyć rozumowanie zaprezentowane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 9 maja 2019 r. jakoby reguły dotyczące odliczania z wykorzystaniem prewspółczynnika były jedynie regułami technicznymi. NSA słusznie zauważył, że bez tych przepisów szczególnych podatnik nie miał podstaw do wyliczenia tzw. prewspółczynnika.

Sprawa dotyczy podatkowych konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 8 maja 2019 r. w sprawie C-566/17, który przesądził, że przepisy UE sprzeciwiają się praktyce krajowej zezwalającej podatnikowi na pełne odliczenie przy wydatkach mieszanych tylko dlatego, że w przepisach nie było stosownych rozwiązań.

Orzeczenie TSUE zapadło na tle sporu o rozliczenie VAT w samorządzie, bo to głównie gminy do końca 2015 r. z uwagi na specyfikę swojej działalności miały najwięcej problemów z odliczaniem VAT od tzw. wydatków mieszanych czyli związanych z transakcjami opodatkowanymi oraz zwolnionymi.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a