Jak zaktualizować dane w rejestrze podatników VAT

Kontrahent, który otrzyma fakturę od scentralizowanej jednostki gminnej, będzie mógł sprawdzić dane sprzedawcy pod kątem podanego w tym dokumencie numeru konta bankowego. Dlatego gmina powinna dopisać konta jednostek organizacyjnych do listy swoich rachunków. Służy temu dokument NIP-2.

Publikacja: 26.08.2019 02:00

Jak zaktualizować dane w rejestrze podatników VAT

Foto: AdobeStock

Od 1 września 2019 r. będzie prowadzony wykaz wszystkich czynnych podatników VAT, jakimi są także m.in. gminy (tzw. biała lista). I to włącznie z ich wszystkimi numerami kont bankowych.

Czytaj także: Coraz mniej przedsiębiorców chce rozliczać VAT

Na tej białej liście będzie umieszczona nazwa gminy (jako czynnego podatnika VAT) z jej NIP oraz jej numerem konta bankowego. Na konto to (o charakterze dochodowym) wpływają wszystkie dochody gminy. Gmina posiada jeszcze różne konta wydatkowe, ale kontrahenci nie dokonują na nie wpłat z tytułu otrzymanych od gminy faktur za dostarczone towary i wykonane usługi.

Wskutek wdrożonej w 2017 roku centralizacji rozliczeń VAT w samorządach, na fakturach wystawianych przez jednostki organizacyjne gminy, a w szczególności jej jednostki i zakłady budżetowe, widnieje informacja, że sprzedawcą jest gmina, ale wystawcą faktury jest ta właśnie jednostka. Zgodnie z umową zawartą przez daną jednostkę gminną z bankiem, każda taka jednostka ma swoje odrębne konta bankowe. Na fakturach wystawionych przez te jednostki podlegające centralizacji – za świadczenia przez nie wykonane - jest więc wskazany m.in. właściwy tej jednostce numer jej konta dochodowego, na które kontrahent powinien wpłacić należność. Jednostka ta – mimo wykonywania przez siebie różnych czynności - nie jest samodzielnie czynnym podatnikiem VAT. Podatnikiem VAT jest ta jednostka, ale razem z gminą.

Od 1 września br., kiedy będzie już istniała „biała lista", kontrahent jednostki gminnej, który sprawdzi na podstawie tej listy otrzymaną od tej jednostki fakturę po numerze NIP sprzedawcy, czyli gminy, otrzyma informację o innym numerze konta bankowego niż ten wskazany na fakturze wystawionej przez jednostkę gminną (podlegającą centralizacji). Co gmina powinna zrobić z rachunkami bankowymi swoich jednostek podlegających centralizacji, żeby kontrahenci nie mieli wątpliwości? – pyta czytelniczka.

Biała lista (rejestr podatników VAT) będzie wykazem wszystkich czynnych podatników VAT. Będzie zawierać ich dane, włącznie z ich wszystkimi kontami bankowymi, które zostały zgłoszone w dokumentach identyfikacyjnych lub aktualizacyjnych przez tych podatników. Lista ta będzie prowadzona, a także aktualizowana raz na dobę, przez ministra finansów począwszy od 1 września 2019 r.

Kontrahent, który otrzyma fakturę od scentralizowanej jednostki gminnej, będzie mógł sprawdzić tę fakturę pod kątem podanego w niej numeru konta bankowego. Na podane na fakturze wystawionej przez jednostkę gminną konto bankowe będzie bowiem musiał wpłacić należność za towary i usługi, ponieważ te dostarczone towary i wyświadczone usługi zostały wykonane samodzielnie przez te jednostki (np. najem hali przez OSiR). Kontrahent (w tym przypadku najemca hali) będzie szukał kontrahenta w rejestrze po numerze NIP sprzedawcy (czynnego podatnika VAT), czyli po numerze NIP gminy. W przypadku jednostek gminnych kontrahent będzie miał jednak wskazany na ich fakturach inny numer konta bankowego niż ten, który posiada sama gmina i który jest jej przypisany.

Z tej sytuacji jest jednak dość proste wyjście. Gmina powinna dopisać rachunki swoich jednostek do listy swoich rachunków bankowych. Służy temu dokument aktualizacyjny NIP-2. Powinna to zrobić tak samo jak przy centralizacji sporządzała pełną listę swoich jednostek z ich nazwą i adresami. Czyniła to jednak wtedy bez ich numerów kont bankowych, gdyż nie było to wówczas żadnym wymogiem prawnym. Teraz ten wykaz swoich scentralizowanych jednostek z ich nazwą i adresami musi uzupełnić o ich numery rachunków bankowych. I tym sposobem numery tych kont (konta jednostek) zostaną ujawnione w białej liście, jako konta czynnego podatnika VAT, którym jest gmina.

Jeśli zatem gmina przed 1 września 2019 r. zaktualizuje NIP-2 o numery rachunków bankowych swoich scentralizowanych jednostek, to tym samym w rejestrze podatników VAT pojawią się numery kont bankowych jej jednostek. Ustawowym wymogiem jest bowiem, aby rejestr zawierał wykaz wszystkich bez wyjątku kont bankowych, na które po tej dacie mają wpływać należności. Zatem kontrahent - w celu dochowania należytej staranności - sprawdzając numer konta bankowego podanego na fakturze i jego zgodność z danymi ujawnionymi na białej liście i przelewając należność na konto jednostki, będzie miał świadomość, że jest to konto gminne.

Autorka jest niezależnym ekspertem i wykładowcą VAT w budżecie, www.elzbietarogala.pl

Podstawa prawna: ustawa z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ( DzU z 2019 r. poz. 1018).

Od 1 września 2019 r. będzie prowadzony wykaz wszystkich czynnych podatników VAT, jakimi są także m.in. gminy (tzw. biała lista). I to włącznie z ich wszystkimi numerami kont bankowych.

Czytaj także: Coraz mniej przedsiębiorców chce rozliczać VAT

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona