Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 5 lipca 2017 r. (I SA/Wr 366/17).
Gmina wykonuje zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT, do realizacji których została powołana, jak i czynności opodatkowane wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT należą m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie obrony obywateli, zieleni gminnej i zadrzewień oraz zadań realizowanych przez urząd stanu cywilnego. Do czynności opodatkowanych wykonywanych przez gminę należą z kolei m.in. dzierżawa gruntów, sprzedaż nieruchomości i oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste.
Czynności z tych dwóch zakresów wykonywane są w przeważającej mierze przez te same osoby. Zdaniem gminy, sposobem określania prewspółczynnika proporcji VAT jest wyrażony procentowo stosunek średniorocznego stopnia zaangażowania pracy osób wykonujących pracę związaną z działalnością opodatkowaną VAT w średniorocznym zaangażowaniu pracy osób w całej działalności, zarówno podlegającej, jak i niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
Kryterium powierzania zadań...
Gmina nie prowadzi ewidencji czasu pracy, który określałby, jaki rodzaj pracy w jest wykonywany w danej godzinie. Jednak na podstawie kryterium powierzania zadań oraz zdobytego doświadczenia związanego z czasochłonnością danego zadania jest w stanie określić, w jakiej części pracownik jest zaangażowany do wykonywania pracy związanej z działalnością gospodarczą, działalnością inną niż działalność gospodarcza oraz działalnością gospodarczą i działalnością inną niż gospodarcza.
Gmina była zdania, że zaproponowany przez nią sposób ustalania prewspółczynnika proporcji VAT bardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez nią działalności niż określony sposób określania prewspółczynnika na podstawie obrotu.