Jednostka samorządowa na podstawie statutu stanowiącego załącznik do uchwały rady stolicy wykonuje zadania w zakresie organizacji, zarządzania i nadzorowania lokalnego transportu zbiorowego. Uchwałą z czerwca 2011 r. w sprawie regulaminu parkingów działających w systemie „Parkuj i Jedź" określono zasady korzystania z nich. I tak, w przypadku naruszenia regulaminu, użytkownik zobowiązany jest do zapłaty kar umownych w wysokościach określonych w cenniku: 200 zł za zagubienie biletu parkingowego, 100 zł za pozostawienie pojazdu na parkingu po upływie doby parkingowej i tyle samo za pozostawienie auta poza miejscem wyznaczonym oraz za niezastosowanie się do poleceń obsługi. We wniosku o interpretację jednostka zapytała czy powyższe opłaty i kary podlegają VAT. Sama uważała, że wszystkie sankcyjne należności nie podlegają opodatkowaniu.
Czytaj także: Opłata za pozostawienie auta na parkingu P+R po upływie doby parkingowej a VAT
Fiskus potwierdził to stanowisko w zakresie opodatkowania opłaty za zgubienie biletu parkingowego, kary za pozostawienie pojazdu poza miejscem wyznaczonym oraz za niezastosowanie się do poleceń obsługi. Co do kary za pozostawienie auta na terenie parkingu po upływie doby parkingowej był jednak innego zdania. W jego ocenie, te pierwsze opłaty, mające charakter sankcyjny, nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług. Jednak płatności z tytułu pozostawienia samochodu poza dobą parkingową są należnościami wynikającymi wprost z łączącego strony umowy stosunku zobowiązaniowego. Zatem wpłatę określonej w regulaminie kwoty przez korzystającego z parkingu w systemie „Parkuj i jedź" należy traktować jako wynagrodzenie za świadczenie. Tym samym urzędnicy nie mieli wątpliwości, że karę za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu po upływie doby parkingowej należy traktować jako określone świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Tego stanowiska nie potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Wskazał, że nie każde zaniechanie czynności lub znoszenie stanów może być uważane za świadczenie usług. Podlega ono opodatkowaniu jedynie w sytuacji, kiedy wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może być uznana za bezpośredniego beneficjenta usługi. Jego zdaniem w spornej sprawie nie ma podstaw do twierdzenia, że taka umowa została zawarta po wygaśnięciu umowy najmu parkingu z upływem doby parkingowej.
Inaczej na sprawę spojrzał jednak Naczelny Sąd Administracyjny. Zauważył, że sporne należności wadliwie nazwano „karami". Jego zdaniem nie mają one charakteru karnego, gdyż tego typu opłaty są należnościami za poszczególne sposoby (dozwolone bądź niedozwolone) korzystania z parkingu gminnego, jako obiektu użyteczności publicznej. NSA podkreślił, że opłata za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu po upływie doby parkingowej jest w dalszym ciągu należnością za korzystanie z gminnego obiektu użyteczności publicznej, jakim jest parking. Ma jedynie formę pozaumowną, a więc poza stosunkiem najmu. Na potrzeby VAT oznacza to jednak, że opłata za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu po upływie doby parkingowej jest należnością (wynagrodzeniem) za pozaumowny sposób korzystania z parkingu gminnego jako obiektu użyteczności publicznej.