Rozliczenie podatku należnego i naliczonego
Zapłata VAT od nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych musi mieć odzwierciedlenie w prawie do odliczenia tego podatku. W praktyce podatnicy, tak jak do tej pory, będą wykazywać w deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy podatek należny, równocześnie odliczając podatek naliczony z tego tytułu. W tej samej deklaracji VAT-7 podatnik będzie także uwzględniał wpłacony w danym okresie rozliczeniowym podatek należny z tytułu WNT paliwa. Będzie on odpowiednio pomniejszał podatek należny do zapłaty lub powiększał kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Niewątpliwie takie rozwiązanie w ostatecznym rozrachunku zapewni neutralność VAT dla podatnika. Jednak wymaganie wstępnej zapłaty VAT i późniejsze rozliczenie w deklaracji wpłynie niewątpliwie na zmniejszenie płynności finansowej firm, które najpierw będą musiały zapłacić VAT, a dopiero później będą mogły odzyskać kwotę tego podatku bądź przez obniżenie podatku należnego, bądź przez wniosek o zwrot podatku naliczonego na swój rachunek bankowy (standardowo w terminie 60 dni).
Dodatkowa deklaracja VAT-14
W ślad za zmianami w zakresie zapłaty VAT nastąpiły także zmiany w raportowaniu tego obowiązku. Podatnicy mają bowiem (tak jak do tej pory) wykazywać WNT paliw w deklaracji VAT-7, ale dodatkowo podatnik (lub płatnik) mają obowiązek złożyć nową deklarację VAT-14. W przypadku WNT paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, których wytwarzanie lub obrót wymaga uzyskania koncesji, podatnik ma obowiązek składać naczelnikowi urzędu celnego deklaracje VAT-14 o należnych kwotach podatku od WNT za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. Obowiązek złożenia deklaracji VAT-14 może ciążyć także na płatniku, czyli na zarejestrowanym odbiorcy lub podmiocie prowadzącym skład podatkowy, który usługowo dokonał WNT paliw silnikowych na rzecz innych uprawnionych nabywców.
podstawa prawna: ustawa z 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r., poz. 1052)
masz pytanie, wyślij e-mail, tygodnikpodatki@rp.pl
Co to znaczy „paliwo silnikowe"
Tylko nabycie paliwa silnikowego może spowodować, że nowy przepis o obowiązku zapłaty VAT znajdzie zastosowanie. Czym jest zatem paliwo silnikowe? Ustawa o VAT nie daje na to pytanie odpowiedzi. Ustawodawca nie podaje nam definicji legalnej tego pojęcia w słowniczku ustawowym. Stosując zatem regułę wykładni systemowej, należy sięgnąć do definicji paliw silnikowych z ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z jej art. 86 ust. 2 paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Organy podatkowe nie powinny więc uznawać za paliwa silnikowe każdego wyrobu wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Paliwem silnikowym są bowiem tylko takie wyroby z załącznika nr 2, które z uwagi na cel, jakiemu mają służyć, są przeznaczone, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Może bowiem dojść do sytuacji, gdy jakiś wyrób energetyczny jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszania poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę, a następnie sprzedawany w kraju ze stawką zero zł podatku akcyzowego z uwagi na przeznaczenie do celów innych niż napędowe. Trudno wówczas uznać, że taki wyrób był przeznaczony, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych. Nie może więc być uznany za paliwo silnikowe. W takim zaś przypadku nabycie wewnątrzwspólnotowe owego wyrobu nie spowoduje obowiązku zapłaty VAT w terminie wskazanym w art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.