Co na to Trybunał
Sprawiedliwości UE
W lutym 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wydał w przedmiotowej kwestii ważny wyrok (C?307/16), w którym stwierdził niezgodność art. 127 ust. 6 ustawy o VAT z art. 147 i 273 dyrektywy Rady 2006/112/WE. W wyroku tym TSUE wskazał, że: „(...) zastosowanie art. 146 ust. 1 lit. b) i art. 147 dyrektywy VAT nie może być uzależnione od poszanowania warunków ustanowionych w przepisach krajowych rozpatrywanych w postępowaniu głównym, których nieprzestrzeganie skutkuje ostatecznym pozbawieniem podatnika prawa do zwolnienia w eksporcie (...) warunek dotyczący obowiązku osiągnięcia przez podatnika minimalnego pułapu obrotów za poprzedni rok podatkowy nie ma charakteru bezwzględnego, ponieważ wówczas, gdy ów pułap nie zostanie osiągnięty, podatnik ma możliwość skorzystania ze zwolnienia poprzez zawarcie umowy z podmiotem uprawnionym do zwrotu VAT podróżnym".
Kontrowersyjne zmiany
Przedstawiona przez TSUE argumentacja stała się przedmiotem licznych kontrowersji w zakresie dotychczasowej wykładni przepisów. W związku z tym, że TSUE stwierdził sprzeczność przepisów krajowych w zakresie stosowania procedury TAX FREE wobec podatników, organy skarbowe zmieniły dotychczasową linię interpretacyjną. Przykładowo dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 września 2018 r. (115-KDIT1-2.4012.409.2018.2.AW), powołując się na wykładnię TSUE wskazał, że: „Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych oraz brzmienia powołanych przepisów prawa, przy uwzględnieniu treści cyt. orzeczenia TSUE, prowadzi do stwierdzenia, że skoro jest Pani sprzedawcą towarów przewożonych w bagażu osobistym podróżnych niemających miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, to – niezależnie od osiągniętych obrotów za poprzedni rok podatkowy i przy braku zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do zwrotu podatku podróżnym – może Pani dokonywać zwrotu podatku tym podróżnym, przy założeniu, że spełnione zostaną pozostałe warunki uprawniające do zwrotu podatku, w szczególności o ile nastąpi wywóz tych towarów z obszaru celnego Unii Europejskiej przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa".
Nowelizacja pilnie potrzebna
Z uwagi na rozbieżności poglądów interpretacyjnych związanych z tym, że przepisy krajowe różniły się zasadniczo od przepisów dyrektywy2006/112/WE, zostały podjęte prace legislacyjne w celu wprowadzenia zmian w tym zakresie. 24 czerwca 2019 r. minister finansów wniósł projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy (numer wykazu UC158), który zmienia dotychczasowe brzmienie art. 127 ust. 6 ustawy o VAT, a mianowicie: „sprzedawcy, o których mowa w ust. 5, mogą dokonywać zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1, wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy". W uzasadnieniu do projektu (por. https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12322050/katalog/12601952#12601952) ustawodawca nie przedstawił własnej argumentacji odnośnie do planowanych zmian, lecz podkreślił szczególne znaczenie wyroku TSUE, który orzekł o niezgodności przepisów krajowych.
podstawa prawna: art. 127 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2174 ze zm.)
podstawa prawna: art. 146, art. 147 i art. 273 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.)