Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 14 kwietnia 2015 r. (IBPP2/4512-75/15/IK).
Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji kotłów i urządzeń ochrony środowiska, a także wykonywania bloków energetycznych. W celu realizacji kontraktów spółka korzysta z towarów oraz usług zamawianych u niezależnych dostawców. Na mocy zawartych umów kontrahenci udzielają spółce gwarancji i rękojmi. Zapisy umów przewidują w szczególności, że jeżeli przedmiot zamówienia nie spełnia wymaganych parametrów technicznych lub ujawnią się inne jego wady, to spółka składa u dostawcy zgłoszenie reklamacyjne (gwarancyjne), a ten zobowiązuje się do niezwłocznego i na własny koszt usunięcia wad lub wymiany wadliwych elementów przedmiotu zamówienia na nowe. Umowa przewiduje, że jeśli dostawca nie przystąpi do usunięcia wady, to spółka może przeprowadzić naprawę we własnym zakresie (usunąć wadę samodzielnie lub zlecić jej usunięcie na koszt i ryzyko dostawcy).
Wnioskodawca wskazał, że możliwych jest kilka scenariuszy sytuacji, w związku z którymi dochodzi do obciążenia dostawców kosztami usunięcia wad produktów zakupionych przez spółkę. Jeśli dostawca nie zareaguje na zgłoszenie lub kwestionuje swoją odpowiedzialność za wadę, to spółka usuwa ją we własnym zakresie lub zleca jej usunięcie, dochodząc następnie od dostawcy zwrotu poniesionych kosztów. Niekiedy dostawca uznaje swoją odpowiedzialność za wadę, ale uzgadnia ze spółką, że wada zostanie usunięta przez nią na jego koszt.
Spółka zadała pytanie, czy dochodzony przez nią zwrot kosztów powinien być traktowany jako wynagrodzenie z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem wnioskodawcy w tych sytuacjach, w których dostawca nie odpowiada na zgłoszenie reklamacyjne lub kwestionuje swoją odpowiedzialność, obciążenie go przez spółkę kosztami usunięcia wady na mocy pierwotnej umowy ma charakter odszkodowawczy, w związku z czym nie będzie ono podlegało opodatkowaniu VAT. Natomiast jeśli pomiędzy kontrahentem i wnioskodawcą dochodzi do dodatkowych ustaleń, zgodnie z którymi spółka usunie wadę na jego koszt, to odpłatność otrzymaną przez spółkę należy uznać za wynagrodzenie za usługę opodatkowane VAT.