Naprawa usterek na koszt sprzedawcy a VAT

W przypadku obciążania dostawcy kosztami usunięcia wady produktu sposób kwalifikacji otrzymanego zwrotu wydatków zależy od możliwości jego potraktowania przez podatnika jako odszkodowanie.

Publikacja: 03.08.2015 03:30

Naprawa usterek na koszt sprzedawcy a VAT

Foto: www.sxc.hu

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 14 kwietnia 2015 r. (IBPP2/4512-75/15/IK).

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji kotłów i urządzeń ochrony środowiska, a także wykonywania bloków energetycznych. W celu realizacji kontraktów spółka korzysta z towarów oraz usług zamawianych u niezależnych dostawców. Na mocy zawartych umów kontrahenci udzielają spółce gwarancji i rękojmi. Zapisy umów przewidują w szczególności, że jeżeli przedmiot zamówienia nie spełnia wymaganych parametrów technicznych lub ujawnią się inne jego wady, to spółka składa u dostawcy zgłoszenie reklamacyjne (gwarancyjne), a ten zobowiązuje się do niezwłocznego i na własny koszt usunięcia wad lub wymiany wadliwych elementów przedmiotu zamówienia na nowe. Umowa przewiduje, że jeśli dostawca nie przystąpi do usunięcia wady, to spółka może przeprowadzić naprawę we własnym zakresie (usunąć wadę samodzielnie lub zlecić jej usunięcie na koszt i ryzyko dostawcy).

Wnioskodawca wskazał, że możliwych jest kilka scenariuszy sytuacji, w związku z którymi dochodzi do obciążenia dostawców kosztami usunięcia wad produktów zakupionych przez spółkę. Jeśli dostawca nie zareaguje na zgłoszenie lub kwestionuje swoją odpowiedzialność za wadę, to spółka usuwa ją we własnym zakresie lub zleca jej usunięcie, dochodząc następnie od dostawcy zwrotu poniesionych kosztów. Niekiedy dostawca uznaje swoją odpowiedzialność za wadę, ale uzgadnia ze spółką, że wada zostanie usunięta przez nią na jego koszt.

Spółka zadała pytanie, czy dochodzony przez nią zwrot kosztów powinien być traktowany jako wynagrodzenie z tytułu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy w tych sytuacjach, w których dostawca nie odpowiada na zgłoszenie reklamacyjne lub kwestionuje swoją odpowiedzialność, obciążenie go przez spółkę kosztami usunięcia wady na mocy pierwotnej umowy ma charakter odszkodowawczy, w związku z czym nie będzie ono podlegało opodatkowaniu VAT. Natomiast jeśli pomiędzy kontrahentem i wnioskodawcą dochodzi do dodatkowych ustaleń, zgodnie z którymi spółka usunie wadę na jego koszt, to odpłatność otrzymaną przez spółkę należy uznać za wynagrodzenie za usługę opodatkowane VAT.

Organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. W przypadku, w którym wnioskodawca obciąża dostawcę kosztami zwrotu poniesionych wydatków związanych z niedopełnieniem przez niego obowiązków, nie wykonuje w świetle ustawy o VAT żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. Wnioskodawca podejmuje jedynie działania mające na celu usunięcie skutków niesolidnego wykonania umowy przez dostawcę. Natomiast w sytuacjach, w których dostawca ustala z wnioskodawcą, że usunie wadę na jego koszt, zdaniem organu dochodzi do świadczenia usług, a czynność ta powinna zostać przez spółkę udokumentowana poprzez wystawienie faktury.

Komentarz eksperta

Katarzyna Krześnicka, konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Omawiana interpretacja porusza problem sposobu traktowania dla celów VAT wypłat o charakterze odszkodowawczym związanych z realizacją uprawnień nabywcy danego towaru lub usługi z tytułu gwarancji jakości (rękojmi). Zasady odpowiedzialności sprzedawcy w tym zakresie zostały przewidziane wprost w przepisach kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 556 k.c. sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Natomiast zgodnie z art. 577 § 3 k.c., jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, to poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Zwrot kosztów, wynikający w analizowanym stanie faktycznym wprost z pierwotnej umowy z dostawcą, jest konsekwencją jego odpowiedzialności w ramach rękojmi (gwarancji). Jest on elementem stosunku prawnego łączącego sprzedawcę i kupującego, a jako taki nie powinien być traktowany w oderwaniu od pierwotnej transakcji sprzedaży. Zwrot kosztów będący rekompensatą z tytułu dostawy wadliwych towarów lub usług ma charakter odszkodowawczy, sankcyjny. Nie powoduje powstania korzyści po stronie spółki, ma na celu jedynie wyrównanie szkody, którą poniosła ona w wyniku otrzymania od dostawcy wadliwych towarów lub usług i niewywiązania się przez niego z obowiązku ich naprawy.

Natomiast różnica w przypadku ostatniego z rozważanych we wniosku scenariuszy, tj. zlecenia wnioskodawcy przez kontrahenta usunięcia wady na jego koszt, polega na tym, że otrzymana odpłatność nie wynika wówczas z zawartej umowy pierwotnej, a w rezultacie nie ma charakteru odszkodowawczego. W takiej sytuacji dochodzi do nawiązania nowego stosunku prawnego (zawarcia dodatkowej umowy), na mocy której wnioskodawca wykonuje świadczenia, za które otrzymuje wynagrodzenie od dostawcy. W konsekwencji czynności w tym zakresie powinny zostać uznane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z tym stanowisko przedstawione przez organ w omawianej interpretacji należy co do zasady uznać za słuszne.

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 14 kwietnia 2015 r. (IBPP2/4512-75/15/IK).

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji kotłów i urządzeń ochrony środowiska, a także wykonywania bloków energetycznych. W celu realizacji kontraktów spółka korzysta z towarów oraz usług zamawianych u niezależnych dostawców. Na mocy zawartych umów kontrahenci udzielają spółce gwarancji i rękojmi. Zapisy umów przewidują w szczególności, że jeżeli przedmiot zamówienia nie spełnia wymaganych parametrów technicznych lub ujawnią się inne jego wady, to spółka składa u dostawcy zgłoszenie reklamacyjne (gwarancyjne), a ten zobowiązuje się do niezwłocznego i na własny koszt usunięcia wad lub wymiany wadliwych elementów przedmiotu zamówienia na nowe. Umowa przewiduje, że jeśli dostawca nie przystąpi do usunięcia wady, to spółka może przeprowadzić naprawę we własnym zakresie (usunąć wadę samodzielnie lub zlecić jej usunięcie na koszt i ryzyko dostawcy).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego