Wielu przedsiębiorców podejmuje różnorodne działania zmierzające do wywołania pozytywnego odbioru ich firmy. Celowi temu służą m.in. drobne prezenty, pamiątki czy inne gadżety opatrzone logo lub znakiem reklamowym. Są one przekazywane kontrahentom lub klientom indywidualnym, którzy już skorzystali lub dopiero mogą skorzystać z oferty przedsiębiorcy. Darowizny takie z pewnością służą budowaniu wizerunku firmy i propagowaniu jej marki, a przez to mają charakter marketingowy i reklamowy. Trzeba się jednak zastanowić, jak potraktować takie działania w odniesieniu do rozliczeń VAT.
Jakie skutki w tym podatku wywołuje zatem przekazanie drobnych prezentów na rzecz osób trzecich? Otóż, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, która jest jedną z czynności podlegających opodatkowaniu, rozumie się m.in. przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym wszelkie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Zasady tej nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości, ale – co istotne – jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT). Gdy zatem przedsiębiorca przekazuje kontrahentom gadżety (prezenty), przy których nabyciu miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, to taka darowizna nie będzie traktowana jako podlegająca opodatkowaniu dostawa towarów, jeśli:
- przedmiotem darowizny są prezenty o małej wartości oraz
- przekazanie nastąpiło na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Co zatem kryje się pod pojęciem „prezenty o małej wartości"? Odpowiedź znajdziemy w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym uznaje się za nie przekazywane przez podatnika jednej osobie towary: