Komornik sądowy jako podatnik VAT

Komornik sądowy zajmuje się przymusową egzekucją świadczeń. Jest więc organem władzy publicznej, co wyklucza go z grona podmiotów zobowiązanych do rozliczania podatku od towarów i usług. Minister finansów uważa jednak inaczej.

Publikacja: 03.08.2015 06:30

Zajęcie komornicze

Zajęcie komornicze

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Minister finansów wydał 9 czerwca 2015 roku interpretację ogólną (PT1.050.1.2015.LJU.19), w której uznał wykonywane przez komorników sądowych czynności, w szczególności egzekucyjne, za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uznał tym samym czynności wykonywane przez komorników za działalność gospodarczą, a samych komorników za podmioty prowadzące taką działalność. W uzasadnieniu swojej interpretacji minister finansów szeroko odniósł się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) oraz treści unijnych dyrektyw poświęconych zagadnieniu podatku od towarów i usług. Do tej pory czynności komorników nie były opodatkowywane tym podatkiem, gdyż organy stosowały wykładnię prawa przedstawioną przez ministra finansów w interpretacji ogólnej z 30 lipca 2004 roku.

Decyduje ustawodawstwo krajowe

Przywołane przez ministra orzeczenia TSUE nie odnosiły się jednak do statusu komornika sądowego w Polsce, zatem konstruowane na ich podstawie argumenty, mające uzasadnić wydaną interpretację i de facto zmianę uprzednio zajętego stanowiska, należy uznać za nietrafione. Przepisy unijne nie przewidują bowiem jakiegoś szczególnego zwolnienia czynności komorników od VAT. Brakuje również argumentów natury aksjologicznej przemawiających za takim zwolnieniem. Status komornika w poszczególnych krajach Unii Europejskiej jest zróżnicowany i to od wewnętrznych regulacji poszczególnych krajów członkowskich powinno zależeć, czy czynności komorników sądowych podlegają VAT, czy są wyłączone spod obciążenia tą daniną. Innymi słowy, komornik może być podatnikiem podatku od towarów i usług, jeśli taka będzie wola ustawodawcy krajowego, który ukształtuje status i czynności komornika sądowego w odpowiedni sposób. Wydaje się, że minister finansów w poszukiwaniu argumentów przemawiających za wydaną interpretacją zbyt dużą wagę przyłożył do regulacji unijnych, natomiast nader pobieżnie potraktował regulacje krajowe.

Funkcjonariusz o szczególnym statusie

Status komornika sądowego w Polsce jest złożony. Z jednej strony, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (dalej: ustawa), komornik jest funkcjonariuszem publicznym, wykonującym powierzone mu przez państwo funkcje, w szczególności czynności egzekucyjne (art. 1 i 2 ustawy). Z drugiej strony wszelkie czynności komornik wykonuje na własny rachunek (art. 3a ustawy), stosuje się do niego przepisy o podatku dochodowym, ubezpieczeniach społecznych oraz zdrowotnych dotyczące osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (art. 28 ustawy). Z uzyskiwanych opłat egzekucyjnych pokrywa komornik koszty swojego działania, a nadwyżka opłat ponad koszty jest jego dochodem. Mimo zachowania publicznoprawnego charakteru zawód komornika wykazuje pewne cechy typowe dla innych wolnych zawodów prawniczych. Czy cechy te są jednak wystarczające dla uznania komornika za podatnika VAT?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Czy czynności komorników, a w szczególności czynności egzekucyjne, można uznać za usługi?

To nie są usługi

Komornika i strony oraz innych uczestników postępowania egzekucyjnego łączy wszakże więź o charakterze publicznoprawnym. Komornik nie zawiera z wierzycielem, dłużnikiem, trzeciodłużnikiem czy podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji, żadnej cywilnoprawnej umowy, lecz korzysta z przyznanych mu przez ustawę władczych uprawnień. O publicznoprawnym charakterze komornika sądowego przesądza m.in. uprawnienie do stosowania środków przymusu. Czynności egzekucyjne „świadczone" przez komornika na rzecz wierzyciela nie są usługą, tak jak usługą nie jest rozpoznanie sprawy cywilnej przez niezależny sąd. Nie zmienia tej oceny fakt, że komornik pobiera opłaty egzekucyjne i ma prawo do zwrotu poniesionych wydatków gotówkowych. Opłata egzekucyjna ma bowiem charakter daniny publicznoprawnej, a nie wynagrodzenia. Wreszcie, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o VAT, jej przepisów nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Takimi czynnościami są m.in. czynności egzekucyjne wykonywane przez komorników sądowych.

Wyłączenie spod zakresu ustawy

Wszystkie te argumenty przemawiają za przedmiotowym wyłączeniem czynności egzekucyjnych komornika sądowego spod zakresu ustawy o VAT. Niezależnie od tego, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Komornik sądowy jest organem państwa powołanym do wykonywania orzeczeń sądowych w drodze przymusowej egzekucji świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, a także wykonywania innych czynności określonych w ustawach, posiadającym – w ramach wykonywania swoich zadań – władcze kompetencje wobec innych podmiotów stosunków prawnych. Zgodnie z zasadą demokratycznego państwa prawa stosowanie przymusu zastrzeżone jest dla władzy publicznej, a przepisy prawa przekazują tę kompetencję komornikowi sądowemu jako organowi postępowania egzekucyjnego. Skoro tak, to należy uznać komornika za organ władzy publicznej. Trzeba też mieć na uwadze, że komornikowi sądowemu przysługuje władztwo publiczne w stosunku do określonych podmiotów, w tym przede wszystkim stron postępowania egzekucyjnego. Jest to podstawowa cecha wyróżniająca organy władzy publicznej, gdyż jedynie państwo ma monopol na przemoc. Publicznoprawnego statusu komornika nie zmieniają przy tym zasady jego wynagrodzenia.

Zdaniem autora

Paweł Bieżuński, radca prawny

Potrzebna jest nowa spójna regulacja zawodu komornika

Komornik sądowy nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności egzekucyjnych w sprawach cywilnych oraz innych czynności przekazanych na podstawie przepisów prawa, w związku z którymi został wyposażony we władztwo publiczne. Minister finansów nie przedstawił przekonujących argumentów przemawiających za odmiennym potraktowaniem komornika sądowego w kontekście VAT. W szczególności takimi argumentami nie mogą być przywołane orzeczenia TSUE, z przyczyn wskazanych w artykule. Status komornika sądowego był w ciągu ostatnich lat przedmiotem kilku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oraz Sądu Najwyższego. Cieszy się również zainteresowaniem literatury prawniczej. Szkoda, że minister finansów przy wydaniu interpretacji pominął krajowe orzecznictwo i poglądy prezentowane w tej literaturze. Na skutek licznych nowelizacji ustawie o komornikach sądowych i egzekucji daleko do spójności, a nowa interpretacja ministra finansów z pewnością nie ułatwia sprawy.

Podsumowując, w obecnym stanie prawnym w zakresie wykonywanych czynności egzekucyjnych w sprawach cywilnych oraz innych czynności przekazanych na podstawie przepisów prawa, w związku z którymi komornik został wyposażony we władztwo publiczne, komornik sądowy, wbrew interpretacji, nie jest podatnikiem VAT. Kwestią otwartą jest opodatkowanie innych czynności komornika, niemieszczących się w katalogu czynności wymienionych w art. 2 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Uznanie komornika za podatnika VAT wymaga zmiany ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Być może nowa interpretacja ministra finansów będzie impulsem dla Ministerstwa Sprawiedliwości do podjęcia trudu opracowania nowej, spójnej regulacji zawodu komornika sądowego, dopasowanej do realiów gospodarczych i podatkowych.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego