- Spółka prowadzi sprzedaż wyrobów AGD na rzecz firm oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż dla tych ostatnich ewidencjonuje na kasie rejestrującej. Dla zachowania przejrzystości rozliczeń, w szczególności dla precyzyjnego udokumentowania rodzaju i zakresu wykonanego świadczenia, spółka dokumentuje całość sprzedaży za pomocą faktur. Dokumenty takie są wystawiane zarówno w przypadku świadczeń wykonywanych dla przedsiębiorców, jak i dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Faktury wystawiane są bez względu na to, czy klient zażądał dokumentu. Gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (domniemanie wobec braku NIP i informacji o statusie przedsiębiorcy) Wystawiając fakturę spółka rejestruje sprzedaż w ewidencji prowadzonej za pomocą kasy rejestrującej. Jeżeli nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie składa żądania fakturowania, wówczas moduł fakturujący systemu emituje dokument, który w miejsce danych przywołuje zapis: „Nabywca detaliczny" (tzw. faktura konsumencka – na potrzeby wewnętrzne). Dokument taki pozostaje w spółce, jest dowodem technicznym wystawianym wyłącznie na jej potrzeby wewnętrzne i w żaden sposób nie jest wprowadzany do obrotu prawnego.
Czy spółka może w opisany sposób dokumentować za pomocą faktur konsumenckich, bez odrębnego żądania, całą sprzedaż, w tym dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i czy w związku z tym nie wystąpią po stronie spółki żadne dodatkowe obowiązki w zakresie zapłaty VAT z tzw. „pustej faktury"? – pyta czytelnik.
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem (zob. art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
Trzy miesiące na żądanie
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą wymienione czynności, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (m.in. dostawy mediów), oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT – jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty (zob. art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).
Z przepisów tych wynika, ze zasadniczo podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, jednak nie ma on obowiązku wystawienia faktury na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obowiązek wystawienia faktury na rzecz takiego nabywcy pojawia się dopiero w sytuacji, gdy zażąda on w terminie trech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę, bądź otrzymano całość lub część zapłaty.