VAT: Jak rozliczyć handel przez internet

Przy wysyłce zakupów dokonywanych przez klientów w sieci obowiązek podatkowy w VAT powstaje z momentem sprzedaży, który zależy od regulaminu sklepu.

Publikacja: 25.07.2016 10:54

W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski najczęściej mamy do czynienia z trzema sposobami regulowania należności:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

- nabywca dokonuje przedpłaty (wpłaty na rachunek bankowy sprzedawcy) lub

- nabywca odbiera towar w wyznaczonym punkcie sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa za zaliczeniem pocztowym/kurierskim, czyli za pobraniem, dotyczy sytuacji, gdzie sprzedawca wysyła zamówione towary za pośrednictwem poczty/firmy kurierskiej. Pracownik poczty lub firmy kurierskiej w chwili oddawania towaru otrzymuje zapłatę w gotówce, a następnie pieniądze są przekazywane sprzedawcy.

W takich sytuacjach obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, a więc z chwilą dokonania dostawy towaru (z momentem przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel). Sposób zapłaty nie wpływa w żaden sposób na moment powstania obowiązku podatkowego.

Przykład

Spółka zajmuje się sprzedażą wysyłkową odzieży sportowej. 20 marca 2016 r. klient zamówił przez internet kurtkę. Towar został wysłany 23 marca 2016 r. Klient odebrał go 29 marca 2016 r. Z warunków sprzedaży określonych na stronie internetowej spółki wynika, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel następuje z momentem wysyłki towaru. Zapłatę za towar spółka otrzymała przelewem 1 kwietnia 2016 r. Obowiązek podatkowy w analizowanej sytuacji powstał 23 marca 2016 r., czyli w momentem sprzedaży.

Kiedy następuje sprzedaż

Największą trudnością w tym przypadku jest ustalenie, kiedy następuje sprzedaż, czyli kiedy sprzedawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel: czy w chwili wydania kurierowi/nadania w placówce pocztowej, czy w chwili samej fizycznej dostawy klientowi. Wszystko zależy od zapisów w regulaminie sklepu. Jeśli za cały proces dostawy odpowiada sprzedawca (czyli, w uproszczeniu, towar do momentu dostarczenia jest własnością sprzedawcy – w przypadku gdy zaginie towar „w drodze" – ginie sprzedawcy), to momentem dokonania dostawy towaru będzie jego odbiór przez nabywcę. Jeżeli natomiast za towar od momentu wysłania odpowiada klient, to momentem dostawy jest chwila, z którą towar został wysłany.

Co zatem w sytuacji, gdy w regulaminie sklepu nie zostało to uregulowane? Wówczas należy odwołać się do reguł wynikających z kodeksu cywilnego >patrz ramka.

Płatność przed dostawą

W przypadku sprzedaży wysyłkowej zdarza się równie często, że nabywca zamawiając towar dokonuje płatności przelewem bankowym jeszcze przed jego dostawą, czyli uiszcza 100-procentową zaliczkę na poczet transakcji. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje w momencie uzyskania przedpłaty poprzedzającej dokonanie sprzedaży.

Przykład

Spółka prowadzi sklep internetowy ze sprzętem do nurkowania. Z uwagi na znaczną wartość sprzedawanego towaru postanowiono, że wysyłka będzie się odbywać dopiero po otrzymaniu zapłaty za towar. 22 maja 2016 r. klient zamówił płetwy. Należność na poczet transakcji wpłacił 29 maja 2016 r. Spółka wysłała towar 1 czerwca 2016 r., a klient otrzymał go 6 czerwca 2016 r. Obowiązek podatkowy powstał 29 maja 2016 r. W przypadku natomiast, gdy kupujący towar przez internet odbierze go osobiście i wtedy dokona zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie każdorazowo z chwilą dokonania dostawy, czyli z momentem odbioru towaru w wyznaczonym punkcie.

Jaka stawka od kosztów wysyłki

Przy sprzedaży wysyłkowej do podstawy opodatkowania wlicza się koszty przesyłki. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy otrzymał lub miał otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, odbiorcy lub osoby trzeciej. Co ważne, w myśl art. 29a ust. 6 pkt 2 tej ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Zatem dodatkowe koszty poniesione przez sprzedawcę, jak np. opakowania czy przygotowania do wysyłki, powinny być co do zasady uwzględniane w podstawie opodatkowania sprzedaży wysyłkowej.

Przykład

Spółka prowadzi internetową sprzedaż książek z zastosowaniem 5-proc. stawki VAT. Zapłata za zakupione książki dokonywana jest na konto (przelew) lub klient płaci przy odbiorze przesyłki. Przesyłki są realizowane przez firmy kurierskie, których usługi opodatkowane są podstawową stawką VAT, czyli 23 proc., lub przez operatora pocztowego, którego usługi są zwolnione z VAT. Czy właściwe będzie więc traktowanie tej transakcji (sprzedaż książki oraz koszty przesyłki) jako jednego świadczenia i stosowanie jednej stawki podatku?

Tak, sprzedaż książek należy uznać za świadczenie główne, zasadnicze. Koszty przesyłki doliczone do sprzedaży przez internet nie stanowią samodzielnej usługi. Należy więc przyjąć, że koszty wysyłki, ponoszone w związku ze sprzedażą książek, są elementem świadczenia zasadniczego (sprzedaży książek). Koszty te zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i w związku z tym powinny być opodatkowane według stawki VAT właściwej dla sprzedawanych towarów (w przypadku sprzedaży książek stawka właściwa to 5 proc.). Nie ma znaczenia, że przesyłka towaru za pomocą usług kurierskich opodatkowana jest stawką 23 proc. ani to, że świadczenie usług przez operatora pocztowego jest zwolnione z VAT.

Nie wszyscy muszą mieć kasę

Firmy zajmujące się sprzedażą przez internet często mają wątpliwości, czy powinny mieć kasę fiskalną. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia z tego obowiązku zostały przewidziane w rozporządzeniu ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W § 2-3 przewidziano zwolnienie dla podatników:

1. u których obrót zrealizowany na rzecz tych osób nie przekracza w danym roku kwoty 20 000 zł (proporcjonalnie do okresu wykonywania tych czynności),

2. dokonujących wyłącznie sprzedaży towarów i usług wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia,

3. u których udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekracza 80 proc.

Uwaga! Wskazane zwolnienia nie mają zastosowania do sprzedaży towarów i usług, wymienionych w § 4 rozporządzenia (np. dostaw kosmetyków, alkoholu, papierosów).

Jeśli jednak sprzedaż nie obejmuje tego typu towarów, to stosuje się zwolnienie na podstawie pkt 37 załącznika do rozporządzenia. Dotyczy ono dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), gdy zapłata następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Ewidencja musi wskazywać dane nabywcy, w tym jego adres.

Oznacza to, że sprzedaż przez internet na rzecz osób fizycznych nie podlega ewidencjonowaniu na kasie, jeśli nabywca reguluje całą zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Do zwolnienia uprawnia również zapłata za pośrednictwem systemów płatniczych online, np. PayU. W takim przypadku przekroczenie limitu sprzedaży przez internet na rzecz osób fizycznych nie obliguje sprzedawcy do instalacji kasy fiskalnej.

podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst. jedn. DzU z 2016 r. poz. 710 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (DzU z 2014 r. poz. 1544 ze zm.)

masz pytanie, wyślij e-mail, tygodnikpodatki@rp.pl

Zdaniem autorki

Karolina Gierszewska, doradca podatkowy, Dyrektor Departamentu Podatków w ECDDP sp. z o.o.

Firmy mają problem z datą wystawienia paragonu

Najwięcej problemów sprawia podatnikom moment ustalenia powstania obowiązku podatkowego oraz moment ewidencji na kasie rejestrującej. Paragon powinien być wystawiony w chwili sprzedaży. Musi zawierać m.in. datę i czas (godzinę) sprzedaży. Moment zaewidencjonowania powinien być uzależniony od tego, kiedy sprzedawca przenosi na kupującego prawo do rozporządzania sprzedawaną rzeczą jak właściciel. Jeżeli jest to moment wydania towaru z magazynu, to dzień ten powinien zostać uznany za dzień sprzedaży i w tym momencie powinien być wystawiony paragon. Problem powstaje w sytuacji, gdy klient nie odbierze przesyłki i powróci ona do sprzedawcy. Wówczas konieczne jest „wycofanie" paragonu z obiegu, ewidencja korekt itp. Jeżeli natomiast jest to chwila wydania towaru klientowi, to sprzedaż następuje w chwili wydania. Wówczas paragon powinien być wystawiony w dniu dostarczenia towaru do klienta. Sprzedawca dowiaduje się o tym fakcie po kilku dniach, więc dodatkowo musi ponieść koszty odrębnej wysyłki samego paragonu.

Kolejny problem dotyczy momentu wystawienia paragonu dokumentującego otrzymanie przedpłaty/zaliczki na rachunek bankowy. Sprzedawcy otrzymują często informację o wpłacie z kilkudniowym opóźnieniem, gdyż wygenerowany przez bank wyciąg wpływa do nich po kilku dniach. Nie zawsze mają dostęp do konta online. W praktyce utrwalił się pogląd, że, co do zasady, w takiej sytuacji podatnik powinien wystawić paragon fiskalny w chwili powzięcia informacji o otrzymaniu zaliczki/przedpłaty/raty czy zadatku. Przy czym praktyka ta jest często błędna. Narusza bowiem literalne brzmienie przepisów. Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski najczęściej mamy do czynienia z trzema sposobami regulowania należności:

- towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe