Jaka stawka od kosztów wysyłki
Przy sprzedaży wysyłkowej do podstawy opodatkowania wlicza się koszty przesyłki. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy otrzymał lub miał otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, odbiorcy lub osoby trzeciej. Co ważne, w myśl art. 29a ust. 6 pkt 2 tej ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Zatem dodatkowe koszty poniesione przez sprzedawcę, jak np. opakowania czy przygotowania do wysyłki, powinny być co do zasady uwzględniane w podstawie opodatkowania sprzedaży wysyłkowej.
Przykład
Spółka prowadzi internetową sprzedaż książek z zastosowaniem 5-proc. stawki VAT. Zapłata za zakupione książki dokonywana jest na konto (przelew) lub klient płaci przy odbiorze przesyłki. Przesyłki są realizowane przez firmy kurierskie, których usługi opodatkowane są podstawową stawką VAT, czyli 23 proc., lub przez operatora pocztowego, którego usługi są zwolnione z VAT. Czy właściwe będzie więc traktowanie tej transakcji (sprzedaż książki oraz koszty przesyłki) jako jednego świadczenia i stosowanie jednej stawki podatku?
Tak, sprzedaż książek należy uznać za świadczenie główne, zasadnicze. Koszty przesyłki doliczone do sprzedaży przez internet nie stanowią samodzielnej usługi. Należy więc przyjąć, że koszty wysyłki, ponoszone w związku ze sprzedażą książek, są elementem świadczenia zasadniczego (sprzedaży książek). Koszty te zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i w związku z tym powinny być opodatkowane według stawki VAT właściwej dla sprzedawanych towarów (w przypadku sprzedaży książek stawka właściwa to 5 proc.). Nie ma znaczenia, że przesyłka towaru za pomocą usług kurierskich opodatkowana jest stawką 23 proc. ani to, że świadczenie usług przez operatora pocztowego jest zwolnione z VAT.
Nie wszyscy muszą mieć kasę
Firmy zajmujące się sprzedażą przez internet często mają wątpliwości, czy powinny mieć kasę fiskalną. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia z tego obowiązku zostały przewidziane w rozporządzeniu ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W § 2-3 przewidziano zwolnienie dla podatników:
1. u których obrót zrealizowany na rzecz tych osób nie przekracza w danym roku kwoty 20 000 zł (proporcjonalnie do okresu wykonywania tych czynności),