Aby przeprowadzić analizę skutków w VAT związanych z pracami budowlanymi na terenie polskiej ambasady (czyli prowadzonych poza granicami Polski), należy w pierwszej kolejności ustalić, czy teren ambasady może być uznany za terytorium Polski rozumiane jako eksterytorialny obszar w obrębie obcego państwa, w rzeczywistości należący do Polski.
Zgodnie z obowiązującą doktryną prawa międzynarodowego, obszar obcego państwa przeznaczony przez państwo przyjmujące na teren ambasady państwa wysyłającego (Polski) nie jest eksterytorialny. Oznacza to, że nie jest wydzielony z państwa przyjmującego i przekazany w jakiekolwiek władztwo oparte na przynależności państwowej państwu wysyłającemu. Zgodnie z postanowieniami Konwencji Wiedeńskiej o Stosunkach Dyplomatycznych sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r., władze państw przyjmujących przyznają szczególne prawa dla obszaru ambasady oraz dla służby dyplomatycznej (np. immunitet), jednak nadal obszar ten stanowi teren państwa przyjmującego, a nie państwa wysyłającego (Polski).