Nieodpłatne przekazanie próbek jest praktycznym i jednocześnie prostym sposobem pozwalającym na zaprezentowanie swoich towarów potencjalnym klientom i kontrahentom. Nie chcąc obciążać podatkiem tej podstawowej formy promocji, w systemie VAT ustawodawca wyłączył wydawanie próbek z opodatkowania. Wątpliwości podatników związane z wydawaniem próbek wynikają z przyjętych schematów rynkowych, które w zakresie przekazań próbek są bardzo różnorodne. Wydawanie nowych lub dobrze znanych próbek produktów może mieć miejsce na ulicy, w sklepie, podczas targów w kraju lub za granicą, bezpośrednio przez podatnika, przez jego przedstawicieli lub kontrahentów, w formie przekazania egzemplarzy, testerów, katalogów, ekspozytorów, itp. Do wszystkich tych aktywności możemy właściwie stosować regulację art. 7 ust. 7 ustawy o VAT.
O czym właściwie dyskutujemy
„Próbka" w ustawie o VAT ma bardzo konkretną definicję. Zgodnie z art. 7 ust. 7 tej ustawy, jest to identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
- ma na celu promocję tego towaru oraz
- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
Zatem nie tylko cechy towaru, jego właściwości czy ilość, ale również sposób wydawania i okoliczności temu towarzyszące należy ocenić dla uznania czy mamy do czynienia z próbką towaru. Takie rozumowanie zainspirowane zostało wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 EMI Group Ltd.