Dotacje: fiskus nie dostanie więcej VAT od unijnego wsparcia

Dotacja, która służy nie tylko promocji konkretnej marki, ale promowaniu całego regionu, nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT.

Publikacja: 04.07.2018 05:40

Dotacje: fiskus nie dostanie więcej VAT od unijnego wsparcia

Foto: 123RF

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki Termy Uniejów. Marka jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje spółce komunalnej, w której gmina jest jedynym udziałowcem. Samorządowcy podkreślili, że aktualnie spółka wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT cztery obiekty, w tym zespół basenów termalnych. Promocja marki ma na celu przede wszystkim zwiększenie sprzedaży usług realizowanych przez spółkę. Gmina tłumaczyła, że umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na projekt zostaną zawarte przez nią, ona również - jako usługobiorca - będzie odbiorcą wystawionych faktur VAT. Ponieważ projekt dotyczy bezpośrednio promocji marki oraz działalności prowadzonej przez spółkę, gmina zawarła umowę, na podstawie której spółka zapłaci jej wynagrodzenie za realizację projektu. Zapytała, czy wartość otrzymanego dofinansowania ze środków programu operacyjnego na realizację projektu będzie stanowiła element podstawy opodatkowania usługi, którą zrealizuje na rzecz spółki.

Czytaj także: Dotacja o cenotwórczym charakterze podlega VAT

Fiskus odpowiedział, że tak. Jego zdaniem dotacja ma bowiem charakter kompensujący cenę z tytułu sprzedaży efektów projektu. Wartość świadczenia gminy jest zatem uzależniona od kwoty otrzymanej dotacji, gdyż z uwagi na dofinansowanie projektu spółka zapłaci gminie tylko wynagrodzenie w części odpowiadające kosztom pokrytym własnymi środkami tej ostatniej. Fiskus nie miał wątpliwości, że otrzymane dofinansowanie zwiększa podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Z urzędnikami zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Ale ostatecznie racji nie przyznał im Naczelny Sąd Administracyjny. Uznał, że fiskus i sąd pierwszej instancji źle zinterpretowali art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Przypomniał, że zgodnie z tym przepisem co do zasady podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośrednio wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przepis ten stanowi implementację prawa UE, obecnie art. 73 dyrektywy 112. W dyrektywie zaś wyraźnie określono związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi a dotacjami jako bezpośredni.

NSA odwołał się też do orzecznictwa unijnego. W jego świetle sam tylko fakt, że dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia (co niemal zawsze ma miejsce), nie może być decydujący dla uznania, że powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta ma na celu sfinansowanie konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług). Zdaniem sądu dla oceny, czy dotacja jest elementem istotnym wpływającym na włączenie jej do podstawy opodatkowania, kluczowe jest stwierdzenie, czy jest przekazywana w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowią one element wynagrodzenia. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

NSA zauważył, że gmina otrzymała sporną dotację na projekt, którego celem jest nie tylko wykreowanie term jako marki regionalnej, bazującej na dziedzictwie kulturowym, historycznym i przyrodniczym regionu i ośrodka o charakterze uzdrowiskowym, wykorzystującym lecznicze właściwości geotermalnych wód. Szczegółowymi celami tego projektu są wykorzystanie walorów turystycznych i kulturalnych do promocji regionu. Zdaniem sądu trudno w takim przypadku przyjąć, aby świadczona przez gminę usługa przyczyniła się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez spółkę komunalną poprzez np. odsprzedaż tych usług. Mogła natomiast mieć wpływ na ogólne funkcjonowanie spółki poprzez wzmocnienie wizerunku i marki.

Zdaniem NSA, biorąc pod uwagę to oraz fakt, że dotacja służyła nie tylko promocji term, ale promowaniu samego regionu, jego różnorakich walorów, poprawie bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, można mówić jedynie o jej pośrednim, a nie bezpośrednim wpływie na wysokość ustalonego między gminą, a spółką wynagrodzenia. W konsekwencji nie ma podstaw aby uznać, że sporna dotacja, która miała jedynie pośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia, powinna zwiększać podstawę opodatkowania.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2018 r.

Sygnatura akt: I FSK 2056/17

Maciej Kordalewski, konsultant podatkowy w Kancelarii Martini i Wspólnicy

Komentowany wyrok ma spore znaczenie dla wielu gmin korzystających z dotacji przeznaczanych na promocję lokalnych marek lub regionu, w którym się znajdują. NSA słusznie uchylił wyrok I instancji oraz przychylił się do stanowiska gminy uznając, że przedmiotowa dotacja nie wchodzi do podstawy opodatkowania i nie podlega VAT. Z utrwalonego już orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że dotacja stanowiąca dopłatę do ceny danego świadczenia powinna zostać uwzględniona przy obliczaniu podstawy opodatkowania oraz powinna podlegać opodatkowaniu VAT, natomiast dopłata mająca charakter dopłaty do kosztów realizowanego projektu nie powinna być uwzględniana w podstawie opodatkowania, a więc nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT. Problematyczną kwestią jest ustalenie charakteru dotacji. NSA słusznie zauważył, że gmina promując lokalną markę promuje również cały region, co znacznie wykracza poza zakres usługi świadczonej przez gminę na rzecz jej spółki. W związku z tym nie można mówić o bezpośrednim związku pomiędzy świadczoną usługą promocyjną a wysokością przychodu otrzymanego przez spółkę. Skoro dotacja wpłynęła wyłącznie w sposób pośredni na wysokość przychodów osiąganych przez spółkę, poprzez wzmocnienie promowanej marki, to nie powinna ona zwiększać podstawy opodatkowania. Komentowany wyrok bez wątpienia jest dla korzystny dla gmin prowadzących podobne działania, ponieważ może pomóc w ograniczeniu kosztów finansowych w postaci konieczności zapłaty VAT od otrzymanej dotacji przeznaczonej na promocję lokalnych i regionalnych walorów.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki Termy Uniejów. Marka jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje spółce komunalnej, w której gmina jest jedynym udziałowcem. Samorządowcy podkreślili, że aktualnie spółka wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT cztery obiekty, w tym zespół basenów termalnych. Promocja marki ma na celu przede wszystkim zwiększenie sprzedaży usług realizowanych przez spółkę. Gmina tłumaczyła, że umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na projekt zostaną zawarte przez nią, ona również - jako usługobiorca - będzie odbiorcą wystawionych faktur VAT. Ponieważ projekt dotyczy bezpośrednio promocji marki oraz działalności prowadzonej przez spółkę, gmina zawarła umowę, na podstawie której spółka zapłaci jej wynagrodzenie za realizację projektu. Zapytała, czy wartość otrzymanego dofinansowania ze środków programu operacyjnego na realizację projektu będzie stanowiła element podstawy opodatkowania usługi, którą zrealizuje na rzecz spółki.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego