Zapłata smartfonem a faktura w formie elektronicznej

Przesłanie faktury w formie elektronicznej na adres e-mail klienta płacącego za pośrednictwem aplikacji mobilnej spełnia przesłanki wydania faktury.

Publikacja: 04.07.2018 06:30

Zapłata smartfonem a faktura w formie elektronicznej

Foto: 123RF

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 21 maja 2018 r. (0112-KDIL2-2.4012.148.2018.1.EN).

Czytaj także:Czy faktura VAT RR może mieć postać elektroniczną

Wnioskodawca prowadzi sieć stacji paliw, na których sprzedaje detalicznie paliwa silnikowe oraz inne towary i usługi. Spółka planuje wprowadzenie rozwiązania, dzięki któremu klienci, za pośrednictwem aplikacji mobilnej, będą mogli zapłacić za paliwo przy samym dystrybutorze, bądź za inne produkty czy też usługi bezpośrednio przy miejscu ich pobrania/wykonania, bez konieczności udawania się do kasy. W celu realizacji tego pomysłu wnioskodawca zawarł umowę ze spółką dysponującą elektronicznym systemem płatności, który może zostać powiązany z aplikacją mobilną. Klienci wnioskodawcy, tworząc konto w systemie płatności, będą musieli podać takie dane jak: imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres e-mail oraz nr telefonu. Dodatkowo, wymagane będzie zaakceptowanie regulaminu, zgodnie z którym klient równocześnie żąda otrzymywania faktur dokumentujących transakcję sprzedaży oraz zgadza się na otrzymywanie faktur w formacie PDF na adres e-mail.

Klient po ściągnięciu aplikacji i powiązaniu jej z kontem w systemie płatności będzie mógł po zatankowaniu potwierdzić płatność bezpośrednio w aplikacji. Transakcja taka zostanie przesłana do kasy rejestrującej właściwej dla danej stacji paliw i na niej zaewidencjonowana. Papierowy paragon fiskalny zostanie zniszczony, jednak jego kopia pozostanie standardowo w pamięci fiskalnej kasy. Do tak zarejestrowanego paragonu fiskalnego wystawiana będzie faktura w formie elektronicznej i wysyłana na wskazany w systemie adres e-mail. Wartość sprzedaży i kwota podatku zostaną wykazane w dobowym raporcie fiskalnym kasy rejestrującej.

Występując z wnioskiem o wydatnie interpretacji spółka chciała potwierdzić, że powyższy sposób wydawania faktur jest zgodny z przepisami ustawy o VAT, w szczególności z jej art. 111 ust. 3a pkt 1, który stanowi, że podatnik prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest obowiązany drukować paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał wskazany sposób wydawania faktur za prawidłowy. W związku z brakiem definicji legalnej terminu „wydanie faktury", Dyrektor KIS odwołał się do definicji słownikowej, zgodnie z którą „wydać", to tyle co „dać", „przydzielić". Na tej podstawie uznał, że wysłanie faktury w formacie PDF na adres e-mail, spełniając definicję słownikową, spełnia również warunek z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. ?

—Leszek Ciesielski

Leszek Ciesielski, konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Praktyczną przeszkodą we wdrożeniu systemu polegającego na opłacaniu usług za pośrednictwem smartfonu jest wynikający z ustawy o VAT obowiązek wydrukowania i wydania paragonu osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Przepisy ustawy o VAT nadają jednak osobom fizycznym uprawnienie żądania wystawienia faktury do paragonu (z pewnymi wyjątkami) oraz umożliwiają wystawianie faktur w formie elektronicznej. W omawianym przypadku spółka skorzystała z tych przepisów w celu uniknięcia konieczności wydawania paragonów, a tym samym zmuszania klienta do udawania się do kasy.

Dzięki odpowiednim zapisom w regulaminie, klient składa bezterminowe żądanie otrzymywania faktury za każdym razem, gdy dokonuje zakupów za pośrednictwem aplikacji mobilnej na stacji spółki. Chociaż rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewiduje przypadki, w których dokumentowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy pomocy faktur zwalnia z obowiązku ewidencjonowania jej na kasie, to nie przewidziano takiej możliwości dla sprzedaży paliw. Dlatego, w uproszczeniu, do zakupów jest wystawiany paragon, który nie jest wydawany klientowi i automatycznie wystawiana jest do niego faktura. Zgodnie bowiem z ustawą o VAT, w przypadku wystawienia faktury elektronicznej do sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie, wymagane jest, aby sprzedawca pozostawił w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi fakturę.

Przepisy przewidują jednocześnie, że podatnik może wystawiać faktury w formacie elektronicznym jedynie po uzyskaniu wcześniejszej zgody odbiorcy faktury. W odróżnieniu do obowiązujących do 2013 r. przepisów, obecnie ustawa o VAT nie przewiduje żadnych wymogów odnośnie do sposobu wyrażenia takiej zgody. Dlatego powszechnie przyjmuje się, że zgoda taka może mieć nawet charakter dorozumiany. Zatem sposób przyjęty przez spółkę, polegający na zaakceptowaniu przez klienta regulaminu z taką wcześniej wyrażoną zgodą, wydaje się całkowicie dopuszczalny.

W konsekwencji, pomimo stosunkowo innowacyjnego rozwiązania dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych, Dyrektor KIS słusznie uznał, że wskazana metoda spełnia przesłanki wydania faktury z ustawy o VAT. ?

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 21 maja 2018 r. (0112-KDIL2-2.4012.148.2018.1.EN).

Czytaj także:Czy faktura VAT RR może mieć postać elektroniczną

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów