Rośnie liczba firm wykreślonych z rejestru VAT

Urzędy skarbowe wykreśliły już 55,5 tys. podmiotów z bazy podatników VAT. Przedsiębiorca może do niej wrócić, ale musi przekonać fiskusa.

Publikacja: 28.06.2017 07:47

Rośnie liczba firm wykreślonych z rejestru VAT

Foto: 123RF

Ministerstwo Finansów przedstawiło skutki obowiązujących od początku 2017 r. przepisów uszczelniających VAT, które pozwalają wykreślić podatnika z rejestru bez informowania go o tym.

– Od 1 stycznia do 31 maja 2017 r. wykreślono 55 559 podmiotów – poinformował wiceminister finansów Paweł Cybulski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12474.

Najczęstszym powodem – u 38 tys. podmiotów – było zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na co najmniej sześć kolejnych miesięcy.

Kontrahent nie odliczy

– Negatywne konsekwencje ponoszą nie tylko sami wykreśleni przedsiębiorcy, ale również kontrahenci, którzy nie mogą odliczyć VAT od wystawionych przez nich faktur. Problemem są też niejasne procedury – mówi adwokat Arkadiusz Stępniewski.

Ministerstwo uspokaja, że wykreślenie nie jest automatyczne. Fiskus podejmuje przedtem udokumentowaną próbę kontaktu z podatnikiem. Podmiot wyrzucony z bazy ma możliwość powrotu pod warunkiem podjęcia kontaktu z urzędem i złożenia wyjaśnień służących:

– udowodnieniu prowadzenia działalności gospodarczej i niezwłocznemu złożeniu brakujących deklaracji;

– udowodnieniu, że wystawienie tzw. pustej faktury (dokumentującej czynności, niedokonane) było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika.

Jeżeli podatnik udowodni, że przesłanki będące podstawą wykreślenia nie wystąpiły, rejestracja może zostać przywrócona. Od podatnika w dużej mierze zależy czas trwania takiego stanu rzeczy – czytamy w wyjaśnieniach MF.

Ministerstwo Finansów podkreśla przy tym, że nie planuje zmiany przepisów, ponieważ te umożliwiają urzędom szybkie reagowanie na ewentualne nieprawidłowości, bez konieczności wydawania decyzji, a więc również bez możliwości odwołania.

W odpowiedzi na inną interpelację, nr 12475, MF wyjaśnia, że wykreślenie to „procedura o charakterze szczególnym, stosowana w przypadkach, gdy urząd skarbowy nie posiada wystarczających informacji o prowadzonej działalności, rozliczeniu podatku i braku kontaktu z podatnikiem". Z tego powodu ustawodawca odstąpił od prowadzenia postępowania podatkowego z pełnymi jego wymogami, gdyż byłoby to niemożliwe wobec podatnika nieistniejącego, podającego fałszywe dane czy unikającego kontaktu z urzędem.

– Konsekwencją przyjętego trybu postępowania jest brak zawiadomienia podatnika o wykreśleniu z rejestru. Nie są planowane zmiany przepisów obejmujących wskazany obszar – napisał wiceminister Paweł Cybulski.

Uznaniowe decyzje

Według mec. Stępniewskiego fiskus musi reagować szybko na nieprawidłowości, jednak obecne przepisy dają mu zbyt duże pole do uznaniowego decydowania o losie firm.

– Nawet gdy podatnik udowodni, że wykreślenie było niesłuszne, nie ma żadnego terminu na przywrócenie do rejestru. To może oznaczać upadłość firmy – mówi.

Przypomina, że zgodnie z art. 96 ust. 9 oraz ust. 9a ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego wykreśla podatnika z rejestru VAT, m.in. gdy mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z nim, podatnik nie stawia się na wezwania skarbówki, zawiesił wykonywanie działalności na ponad pół roku oraz wystawiał faktury lub faktury korygujące na czynności, które nie zostały wykonane. ©?

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: m.pogroszewska@rp.pl

Opinia

Tomasz Michalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Trudno zgodzić się ze stanowiskiem ministerstwa. Przepisy dotyczące wykreślenia z rejestru VAT wymagają zmiany. Sama możliwość wykreślenia bez poinformowania o tym podatnika ogranicza pewność obrotu, tworząc ryzyko dla firm i ich kontrahentów. Skoro podatnik w zgłoszeniu rejestracyjnym podaje adres, to nie ma powodu, by urząd nie wysłał na ten adres informacji o wykreśleniu. Innym poważnym problemem jest też coraz dłuższy termin oczekiwania na rejestrację VAT przez nowe firmy. Obecnie zajmuje to często ok. czterech miesięcy, a nawet więcej. Weryfikacja nie powinna trwać miesiącami. Dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie terminu, w którym podatnik powinien zostać zarejestrowany.

Ministerstwo Finansów przedstawiło skutki obowiązujących od początku 2017 r. przepisów uszczelniających VAT, które pozwalają wykreślić podatnika z rejestru bez informowania go o tym.

– Od 1 stycznia do 31 maja 2017 r. wykreślono 55 559 podmiotów – poinformował wiceminister finansów Paweł Cybulski w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12474.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego