fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

VAT

Oszustwa VAT: skarbówka o staranności w doborze kontrahentów

Fotolia
Przedsiębiorca musi dokładnie sprawdzić kontrahenta. Inaczej może odpowiadać za jego podatkowe przekręty.

Ewidencja działalności, rejestr podatników VAT, baza REGON – tam trzeba sprawdzić firmę, z którą chcemy nawiązać współpracę. A i to może nie wystarczyć. Tak wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów, w którym przestrzega przedsiębiorców przed wplątaniem się w nielegalne interesy.

– Fiskus walczy z VAT-owskimi przestępstwami, często jednak jest tak, że za przekręty oszustów odpowiadają uczciwi przedsiębiorcy, którzy nieświadomie znaleźli się w łańcuchu transakcji mających na celu wyłudzenie podatku – tłumaczy Arkadiusz Łagowski, członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, doradca podatkowy w Grant Thornton. – Nie wiedzą jednak, jak się przed tymi oszustami zabezpieczyć.

Dodatkowa weryfikacja

To na podatniku ciąży obowiązek weryfikacji kontrahentów – pisze Ministerstwo Finansów. Przed podjęciem współpracy należy sprawdzić, czy w ogóle jest podmiotem gospodarczym – w CEIDG, KRS, REGON. I czy ma status podatnika VAT, na Portalu Podatkowym lub bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Ministerstwo Finansów podkreśla, że niektóre oferty handlowe wymagają dodatkowej weryfikacji. Przykładowo często mały przedsiębiorca o minimalnym kapitale zakładowym oferuje dużą ilość produktów w bardzo atrakcyjnej cenie.

– Szkoda, że Ministerstwo Finansów nie uszczegółowiło, jak powinna wyglądać ta dodatkowa weryfikacja – mówi Joanna Rudzka, doradca podatkowy, właścicielka kancelarii doradztwa podatkowego.

Filmy i zdjęcia

– Teraz sprawdzenie podstawowych informacji o kontrahencie nie wystarczy, aby przekonać kontrolerów, że nie oszukujemy. Powoduje to, że przedsiębiorcy chwytają się różnych niekonwencjonalnych sposobów, korzystają z usług wywiadowni gospodarczych, filmują transakcje, fotografują towary leżące w magazynie – dodaje Joanna Rudzka.

Arkadiusz Łagowski przypomina, że ministerstwo zapowiada opracowanie tzw. wzorca należytej staranności, czyli zbioru zasad postępowania dla uczciwych przedsiębiorców. Oprócz ogólnych czynności, o których mowa w komunikacie, powinny się w nim znaleźć też szczegółowe wskazówki dla poszczególnych branż. Nad takimi wytycznymi pracuje też Konfederacja Lewiatan.

– Wysłaliśmy ankiety do przedsiębiorców z różnych branż i na ich podstawie chcemy opracować wzorce zachowań uwzględniające ich specyfikę – mówi Arkadiusz Łagowski.

Opinia dla „Rz"

Mariusz Korzeb, doradca podatkowy, ekspert Pracodawców RP

Ministerstwo Finansów podaje podstawowy katalog czynności, które musi wykonać przedsiębiorca przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem. Samo jednak zastrzega, że ta podstawowa weryfikacja może nie wystarczyć. Dlatego oczekujemy, że wytyczne zostaną rozbudowane. Niezbędne są wskazówki dla przedsiębiorców działających w poszczególnych branżach i obracających danym rodzajem towarów. Trzeba bowiem zrobić wszystko, aby konsekwencji wyłudzeń nie ponosiły uczciwe firmy, które zostały wplątane w przestępczy proceder. Przedsiębiorca musi czuć się bezpiecznie, a państwo ma mu w tym pomóc.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA