- Jan Igrek, prowadzący usługi szkoleniowo-doradcze, zawarł z Anną Iksińską, prowadzącą działalność gospodarczą, umowę na prowadzenie stałej obsługi kadrowej. Termin płatności za usługi kadrowe określono na ostatni dzień każdego miesiąca. Igrek wystawia kolejne faktury za swoje usługi, ale za miesiące od stycznia do maja 2015 roku nie otrzymał za nie zapłaty. Igrek zapłacił VAT za te miesiące do urzędu skarbowego. W jaki sposób może odzyskać zapłacony podatek? – pyta czytelnik.
Ulga za złe długi przysługuje przedsiębiorcy (czynnemu podatnikowi VAT), który nie otrzymał zapłaty za dostarczony towar lub za wykonaną usługę, ale zapłacił VAT od transakcji do urzędu skarbowego. Celem tej ulgi jest odzyskanie przez przedsiębiorcę zapłaconego podatku. Poniósł on bowiem jego ciężar, mimo, że nie dostał pieniędzy za sprzedany towar lub usługę.
Co mówią przepisy
Rozliczenie VAT należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności reguluje art. 89a ustawy o VAT. Wynika z niego, że wierzyciel może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Aby podatnik mógł się ubiegać o zwrot VAT, wierzytelność musi być nieściągalna, a więc przedsiębiorca, mimo podejmowanych prób i wezwań kierowanych do dłużnika, nie uzyskał zapłaty za świadczone usługi lub sprzedane towary. Uprawdopodobnienie tej nieściągalności polega na tym, że wierzytelność nie została zapłacona lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Cztery ustawowe warunki...
Przedsiębiorca (wierzyciel) może odzyskać zapłacony VAT tylko po spełnieniu warunków ustawowych, czyli:
1.