Rz: Podatnicy często mają problemy z rozliczeniem VAT w przypadku takich wydatków, jak zakup kawy, herbaty i ciasteczek na wewnętrzne potrzeby firmowe. Jak należy prawidłowo rozliczyć tego typu koszty?
Dawid Milczarek: Z punktu widzenia VAT występują przede wszystkim dwa dylematy. Z jednej strony podatnicy zastanawiają się, czy przysługuje im prawo do odliczenia VAT od zakupu, natomiast z drugiej strony mają wątpliwości związane z tym, czy należy opodatkować zużycie tego typu towarów.
Generalnie należy przyjąć, że podatnikom przysługuje na zasadach ogólnych prawo do odliczenia VAT od zakupu kawy, herbaty i ciasteczek wykorzystywanych podczas spotkań z klientami lub kontrahentami, a także podczas wewnętrznych spotkań z pracownikami, np. w takcie szkoleń. W każdym z tych przypadków są to po prostu koszty ogólne prowadzenia działalności gospodarczej, a działalność ta, jeżeli ma charakter opodatkowany, generuje prawo do odliczenia.
A co w takim razie z późniejszym opodatkowaniem zużycia tych towarów?
Co do ewentualnego opodatkowania zużycia tych towarów, to uważam, że co do zasady nie powinno ono wystąpić. Po pierwsze, przekazanie i zużycie towarów na rzecz pracowników do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie podlega VAT. Po drugie, w przypadku serwowania kawy, herbaty i ciasteczek na rzecz klientów i kontrahentów mamy do czynienia zazwyczaj z pewnego rodzaju kompleksową usługą, a nie z dostawą towarów, co również – jako związane z działalnością gospodarczą – nie podlega VAT. Po trzecie, nawet w razie konieczności potraktowania danej sytuacji jako nieodpłatnej dostawy towarów bardzo często wartość serwowanego poczęstunku nie przekracza limitu dla prezentów o małej wartości w wysokości 10 zł, a więc w takiej sytuacji również nie wchodzi w grę opodatkowanie VAT, niezależnie od wcześniejszego prawa do odliczenia.