Przechowywanie faktur w formie elektronicznej

Przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej, również wtedy, gdy zostały wystawione bądź otrzymane w formie papierowej, jest prawidłowe.

Publikacja: 10.05.2017 06:30

Z neofaktury mogą korzystać wszystkie firmy, od jednoosobowej działalności gospodarczej po dużą

Z neofaktury mogą korzystać wszystkie firmy, od jednoosobowej działalności gospodarczej po dużą korporację

Foto: materiały prasowe

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2017 r. (1462- IPPP2.4512.147.2017.1.DG) potwierdza formalną i techniczną, ale bardzo ważną w praktyce dla podatników kwestię związaną z przechowywaniem faktur w formie elektronicznej. Najkrócej można ją podsumować konkluzją, że dozwolone jest przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej – również wtedy, gdy zostały wystawione (gdy chodzi o sprzedaż) oraz otrzymane (gdy chodzi o zakupy) w formie papierowej.

Stan faktyczny będący podstawą dla wydania omawianej interpretacji przedstawiał się w następujący sposób: spółka, będąca wnioskodawcą, posiada swoją siedzibę poza granicami Unii Europejskiej, a w Polsce jest zarejestrowana dla celów VAT oraz prowadzi tutaj produkcję i sprzedaż towarów. Spółka ta ma również swojego przedstawiciela podatkowego w naszym kraju.

Tak jest...

Obieg faktur odbywa się w następujący sposób: spółka otrzymuje (zakupowe) oraz wystawia (sprzedażowe) faktury w formie papierowej, następnie te faktury skanuje, przesyła je pocztą tradycyjną w formie papierowej oraz przez e-mail w formacie PDF do swojego przedstawiciela podatkowego celem sporządzenia deklaracji VAT-7. Przedstawiciel podatkowy archiwizuje dokumenty w swojej siedzibie na terytorium Polski.

... ale spółka chce to zmienić

W celu zmniejszenia kosztów obiegu dokumentów spółka planuje zmienić system obiegu faktur w ten sposób, aby docelowo odbywał się on wyłącznie w formie elektronicznej. W planowanym systemie dostawcy (strona „zakupowa") będą wysyłać faktury papierowe na adres spółki-siostry w Polsce (spółka z o.o. z grupy kapitałowej powiązana z wnioskodawcą, upoważniona do odbioru faktur w imieniu i na rzecz spółki-wnioskodawcy). Spółka-siostra zeskanuje faktury papierowe do formatu PDF, takie „e-faktury" będą wysłane drogą e-mail do siedziby spółki, tam będą weryfikowane i księgowane, a następnie przesyłane – również poprzez e-mail – na adres przedstawiciela w Polsce, który będzie przygotowywał właściwą deklarację VAT-7 (oraz inne dokumenty dla potrzeb rozliczeń VAT). Po stronie „sprzedażowej" spółka - po wystawieniu faktury w formie papierowej - zeskanuje ją do formatu PDF, a następnie, po weryfikacji i zaksięgowaniu, prześle ją poprzez e-mail do przedstawiciela w Polsce. Faktury w wersji papierowej po zeskanowaniu do formatu PDF będą niszczone – zarówno po stronie zakupowej, jak i sprzedażowej.

Fiskus potwierdza

Podatnik-wnioskodawca składając wniosek o interpretację chciał potwierdzić, czy przedstawiony sposób obiegu dokumentów jest zgodny z wymogami stawianymi przez ustawę o VAT i czy spółka zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku takiego obiegu faktur zakupowych. Odpowiedź organu na obydwa pytania była pozytywna.

Zdaniem autora

Paweł Mikuła, starszy menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Zagadnienie obiegu dokumentów z wykorzystaniem faktur elektronicznych od wielu lat budzi poważne wątpliwości w kontekście przepisów o VAT. Regulacje dotyczące formy, w jakiej faktura powinna być wystawiania, otrzymana i przechowywana nie są jasne. Szczególnie trudne do jednoznacznej interpretacji są przepisy dotyczące wymogów zachowania „autentyczności pochodzenia" i „integralności treści" przechowywanych faktur, które mają być zapewnione „za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług". Interpretacja tych wyrażeń budziła i nadal budzi poważne wątpliwości interpretacyjne, pozostawiając organom podatkowym dosyć dużą swobodę interpretacyjną. Jednocześnie ustawa o VAT przewiduje, że faktury mogą mieć zarówno formę papierową, jak i elektroniczną, a żaden przepis tej ustawy nie przewiduje, aby faktura otrzymana w formie papierowej miała być w tej samej formie przechowywana.

Dlatego z pozytywnym dla wnioskodawcy stanowiskiem organu interpretacyjnego należy się zdecydowanie zgodzić i traktować jako obiecujący sygnał na przyszłość.

Zaprezentowane podejście organu jest zgodne z rezultatami wykładni językowej (ustawa stanowi jedynie o przechowywaniu, otrzymaniu, wystawieniu faktury; nie zawiera wymogów co do formy faktury). Dodatkowo, takie podejście jest zgodne z zasadą proporcjonalności oraz zasadą równości. Te dwie zasady, wynikające z prawa unijnego oraz polskiej Konstytucji, są często pomijane, ale jednocześnie są bardzo ważne przy interpretacji przepisów dotyczących takich formalnych, technicznych wymogów, jak wystawianie i otrzymywanie faktur. Z powołanych zasad wynika, że interpretacja przepisów dotyczących obowiązków formalnych powinna uwzględniać dynamikę realiów życia gospodarczego oraz dostosowywać treść tych obowiązków do praktyki rynkowej. Obowiązki te nie powinny być bowiem stosowane zbyt restrykcyjnie, jeżeli ich cel jest osiągnięty (zasada proporcjonalności) oraz nie powinny być tak stosowane, aby powodowały diametralnie różne skutki podatkowe w identycznej sytuacji gospodarczej (zasada równości). Dlatego nie jest istotne to, w jakiej formie faktura została otrzymana. Wszystkie cele regulacji podatkowych zostaną osiągnięte bez względu na to, w jakiej formie te faktury będą przechowywane. Forma faktury nie utrudnia bowiem organom podatkowym kontroli wywiązywania się z obowiązków podatkowych. ?

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2017 r. (1462- IPPP2.4512.147.2017.1.DG) potwierdza formalną i techniczną, ale bardzo ważną w praktyce dla podatników kwestię związaną z przechowywaniem faktur w formie elektronicznej. Najkrócej można ją podsumować konkluzją, że dozwolone jest przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej – również wtedy, gdy zostały wystawione (gdy chodzi o sprzedaż) oraz otrzymane (gdy chodzi o zakupy) w formie papierowej.

Stan faktyczny będący podstawą dla wydania omawianej interpretacji przedstawiał się w następujący sposób: spółka, będąca wnioskodawcą, posiada swoją siedzibę poza granicami Unii Europejskiej, a w Polsce jest zarejestrowana dla celów VAT oraz prowadzi tutaj produkcję i sprzedaż towarów. Spółka ta ma również swojego przedstawiciela podatkowego w naszym kraju.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona