Minister finansów wydał 23 kwietnia objaśnienia dotyczące nowych przepisów, wprowadzonych na początku 2021 r. jako tzw. SLIM VAT. W zamyśle miały przynieść uproszczenia m.in. w korygowaniu faktur, traktowaniu zaliczek eksportowych czy stosowaniu kursów walut spójnych w sferze VAT i innych podatków. Okazało się jednak, że owe „uproszczenia" wymagają dalszych wyjaśnień.

Czytaj także:

Koronawirus - zamknięcie galerii handlowych: abolicja czynszowa nie jest środkiem proporcjonalnym do walki z pandemią

Jedna z takich wątpliwych spraw dotyczyła korekty faktur VAT za wynajem powierzchni w centrach handlowych, gdy doszło do ich przymusowego zamknięcia. Ustawa wprowadzająca tzw. tarczę antykryzysową przewidywała w art. 15ze, że takie umowy zostają wygaszone.

Według nowych zasad korekt faktur strony powinny taką korektę dokumentować „uzgodnieniami". Według objaśnień nie jest to jednak konieczne w sytuacji, gdy wystawiono fakturę, a potem z mocy prawa doszło do obniżenia podstawy opodatkowania (co może też oznaczać obniżenie czynszu za lokal w galerii handlowej). „Wejście w życie powszechnie obowiązujących przepisów prawa będzie w takim przypadku zastępowało uzgodnienie stron" – czytamy w dokumencie.