Termin zwrotu można ustalić prawie dowolnie
- Czy umowny termin zwrotu opakowań zwrotnych może być ustalony dowolnie?
Tak. Zgodnie z zasadą swobody umów oraz wobec braku oznaczenia terminu na zwrot opakowań zwrotnych należy przyjąć, że może być on ustalony dowolnie. Może być krótszy niż ustawowe 60 dni, ale przede wszystkim może być dłuższy niż te 60 dni. Podatnicy powinni jednak raczej unikać skrajnie długich terminów, gdyż organy podatkowe mogą je zakwestionować, np. twierdząc, że opakowania straciły na wartości.
Termin dotyczący zwrotu opakowania zwrotnego powinien zostać przy tym określony jako moment w czasie. Nie jest właściwe określenie terminu poprzez zdarzenie przyszłe, które jest niepewne (tj. zakończenie współpracy). Taki sposób określenia terminu nie jest równoznaczny z tym, że umowa przewiduje, iż określono termin oddania opakowań zwrotnych, o którym mowa w art. 29a ust. 12 ustawy o VAT. Również uregulowanie umowne, zgodnie z którym rozliczenie opakowań nastąpi w przypadku zgodnej woli stron co do tego rozliczenia, jest zdarzeniem niepewnym, które nie może skutkować uznaniem, że mamy do czynienia z umownym określeniem terminu zwrotu opakowań zwrotnych (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 2 stycznia 2015 r., ITPP1/443-1214/14/MN).
Elementy ewidencji
- Co powinna zawierać ewidencja VAT dotycząca obrotu opakowaniami zwrotnymi?
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT lub przepisów wydanych na podstawie jej art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej (art. 109 ust. 3 ustawy o VAT).