Andrzej Marton: Kody GTU w JPK_V7 - przykłady stosowania

Przyjrzyjmy się na wybranych przykładach przepisom prawa oraz objaśnieniom MF, dotyczącym stosowania wybranych kodów w nowym JPK_V7.

Publikacja: 22.04.2021 12:52

JPK_VAT

JPK_VAT

Foto: AdobeStock

Dostosowanie się podatnika do przepisów podatkowych, w szczególności do przepisów o VAT, nigdy nie było łatwe. Wspomnieć wystarczy liczne zmiany w tym zakresie, coraz mniej przejrzyste przepisy, szereg interpretacji często sprzecznych ze sobą oraz wyjątkowo rozbieżnych wyroków sądowych. Podatnicy zwracają uwagę, że kolejny raz zamiast uproszczeń, resort finansów zafundował im duże problemy. Ich źródłem są m.in. kody transakcyjne oraz GTU, które trzeba stosować do wybranych transakcji w ewidencji JPK_VAT. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników, Ministerstwo Finansów (MF), wydało objaśnienia dotyczące wielu kwestii, w tym również kodów GTU oraz oznaczeń transakcyjnych. Przyjrzyjmy się zatem na wybranych przykładach przepisom prawa oraz objaśnieniom MF, dotyczącym stosowania wybranych kodów w nowym JPK_V7.

Pierwsza niezrozumiała rozbieżność pojawia się już przy analizie § 10 ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie), z których wynika, że zasady stosowania kodów GTU, jak i kodów transakcyjnych powinny być takie same dla wszystkich przypadków (transakcji). Natomiast z wyjaśnień MF wynika, że kody GTU dotyczą wyłącznie sprzedaży danego podatnika, a kody transakcyjne dotyczą już sprzedaży oraz zakupów typu WNT, czy import usług. Co więcej, wg MF, kody GTU dotyczą wyłącznie faktur, a transakcyjne – również innych dokumentów (oznaczanych RO i WEW).

TP – istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT.

Jednym z kodów transakcyjnych w JPK jest oznaczenie „TP". Jak już wskazałem wcześniej, znajduje on zastosowanie nie tylko do transakcji sprzedażowych, ale również do transakcji zakupowych (typu WNT, importu usług). W ramach tych powiązań mogą wystąpić powiązania kapitałowe czy rodzinne, i tym samym, np. wystawienie faktury firmie małżonka lub krewnego albo powinowatego do drugiego stopnia powinno zostać wykazane w JPK. Co ciekawe, dotyczy ono zarówno transakcji krajowych i zagranicznych, niezależnie od kwoty transakcji. Konia z rzędem temu, kto będzie w stanie zweryfikować stopień powiązań, pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia (również były teść i teściowa, gdyż powinowactwo nie ustaje po ustaniu małżeństwa), szczególnie jeżeli chodzi o kontrahentów zagranicznych. W niektórych przypadkach pojawi się dodatkowo kwestia przetwarzania danych osobowych, zgodnie z zasadami RODO. Duże zdziwienie budzi nowelizacja Rozporządzenia (projekt z 9 marca 2021), w której wyłączono ze stosowania oznaczeń TP powiązania ze Skarbem Państwa, jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami. W przedmiotowej nowelizacji, proponuje się także oznaczanie kodem TP transakcji, w których łączna kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł, nie kwota z faktury a kwota z transakcji, nawet dokumentowanej kilkoma fakturami, co tylko dodatkowo komplikuje pilnowanie i stosowanie tego kodu TP.

GTU_09 – dostawa leków oraz wyrobów medycznych objętych obowiązkiem zgłoszenia, o których mowa w art. 37av ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne w związku z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. i) Rozporządzenia.

Na gruncie wskazanych przepisów pojawia się wątpliwość, w jakich przypadkach należy stosować GTU_09: czy tylko dla transakcji międzynarodowych typu: WDT, eksport towarów, czy również dla krajowych dostaw towarów? Z przepisów Rozporządzenia wynika, że ten kod powinien mieć zastosowanie do każdej dostawy towaru w wykazie stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium RP. Jednak z interpretacji indywidualnych wydawanych przez KIS wynika już, że GTU_09 ma zastosowanie tylko do WDT i eksportu tych towarów z tego wykazu. I takie interpretacje KIS są całkowicie niezrozumiałe, gdyż nawet z prawa farmaceutycznego wynika, że zgłoszenie towarów z tego wykazu do Głównego Inspektora Farmaceutycznego musi wystąpić także wówczas, gdy zbycie towaru następuje na rzecz podmiotu prowadzącego działalność poza terytorium RP, nawet jak sama transakcja jest transakcją krajową (towar nie jest wywożony w wyniku tej transakcji poza granice RP).

Tym samym, oznaczenie kodem GTU_09 powinno dotyczyć każdej dostawy leków i wyrobów farmaceutycznych z tego wykazu (WDT, eksport towarów, dostawa krajowa, dostawa poza terytorium kraju), jeżeli w dacie dostawy dany lek albo wyrób medyczny w nim się znajduje.

Projektowany przepis Rozporządzenia odnośnie GTU_09 w żaden sposób nie eliminuje tych wątpliwości.

GTU_10 – dostawa budynków, budowli i gruntów

W §10 ust. 3 pkt 1 lit. j) Rozporządzenia, prawodawca wymienia dostawy budynków, budowli i gruntów, jako podlegające obowiązkowi oznaczenia kodem GTU_10. Należy wyraźnie podkreślić, że przepisy dotyczące podatku VAT, w tym w szczególności przepisy ustawy o VAT, odróżniają budynki od części budynków, czyli w szczególności lokali. Bez znaczenia jest to, że wraz z lokalem sprzedawany jest również udział w gruncie. Dotychczas na gruncie Rozporządzenia nie można racjonalnie dowodzić, że dostawa lokalu podlegała lub podlega oznaczeniu GTU_10. Niestety, odmienne stanowisko w swoich objaśnieniach zajęło MF, z których wynika, że oznaczenie GTU_10 dotyczy również dostawy lokali. Okazuje się jednak, że w projekcie nowelizacji Rozporządzenia, prawodawca dostosowuje przepisy do objaśnień MF, i po zmianie dostawa lokali będzie już podlegała oznaczeniu GTU_10.

Na podstawie tych kilku przykładach wyraźnie rysuje się znaczna rozbieżność pomiędzy przepisami a wyjaśnieniami (interpretacjami) MF. Co gorsze, coraz częściej dla wielu podatników właśnie te wyjaśnienia są ważniejsze niż przepisy prawa, jako swoiste „źródło prawa". Można odnieść wrażenie, że MF chce stworzyć nową hierarchię źródeł prawa, czyli objaśnienia na stronie MF lub twitty mają być ważniejsze niż ustawa, może nawet niż konstytucja RP.

Wielu autorów podnosi jeden z podstawowych zarzutów odnośnie wszelkich zmian podatkowych, czyli że nakładanie na podatnika dodatkowych obowiązków w drodze rozporządzenia bez delegacji albo bez właściwej delegacji ustawowej, jest ewidentnym naruszeniem konstytucji i obowiązującego porządku prawnego, i nie powinno korzystać z ochrony prawnej. Co więcej, w ustawie o VAT brak jest delegacji dla ministra do rozszerzenia zakresu danych, jakie ma zawierać prowadzona przez podatnika ewidencja, a już całkowicie trudno zrozumieć takie oznaczenia transakcji jak TP, a już szczególnie TP dotyczące WEW, bo urząd skarbowy z tej informacji niczego się nie dowie. Wydaje się, że gdyby racjonalny ustawodawca chciał rozszerzyć zakres (katalog) informacji w ewidencji VAT, to niewątpliwie zawarłby takie przepisy wprost, albo jednoznacznie wskazał je w przepisie delegującym. Tym bardziej, że artykuł 109 ust. 3 ustawy o VAT wyraźnie wskazuje, co powinna zawierać ewidencja VAT, i nie ma takiej możliwości, aby z tego przepisu wyinterpretować jakiekolwiek kody GTU lub np. TP.

Bez wątpienia struktura JPK_V7 to dla podatników symbol chaosu informacyjnego, licznych rozbieżności między prawem, objaśnieniami MF a praktyką biznesową i logiką żądań prawodawcy. Podatnicy nie widzą sensu żądania określonych danych a szczególnie w kontekście określonych wyjaśnień resortowych. Bo trudno np. zrozumieć projektowaną zmianę, w wyniku której podatnik będzie musiał oznaczać MPP (po stronie zakupu i sprzedaży) nie tylko faktury objęte obowiązkowym MPP, ale również dobrowolnym. Wystawca zwykłej faktury, dla którego nabywca zapłaci w MPP (choć część ceny), będzie musiał uwzględnić taką informację w JPK, a jak zapłaci za 2 miesiące? To będzie musiał dokonać korekty. I ten nabywca, który zapłacił również? Przecież to jest całkowite postawienie JPK na głowie, a dodatkowo zmusi księgowych do wykonywania mnóstwa nikomu niepotrzebnej pracy, nawet urzędowi skarbowemu, który i tak nic z tym nie zrobi. A że to jest w 100% niezgodne z ustawą o VAT, to już wydaje się nawet mniejszy problem.

Podsumowując, proponowana nowelizacja Rozporządzenia budziła pewne nadzieje na większą przejrzystość i zrozumiałość przepisów, ale chyba w wielu przypadkach istotnie minięto się z oczekiwaniami podatników i księgowych. Szkoda również, że w wielu przypadkach projekt nowelizacji dostosowuje przepisy do praktyki interpretacyjnej a nie odwrotnie.

Andrzej Marton, Business Development Director, GWW

Dostosowanie się podatnika do przepisów podatkowych, w szczególności do przepisów o VAT, nigdy nie było łatwe. Wspomnieć wystarczy liczne zmiany w tym zakresie, coraz mniej przejrzyste przepisy, szereg interpretacji często sprzecznych ze sobą oraz wyjątkowo rozbieżnych wyroków sądowych. Podatnicy zwracają uwagę, że kolejny raz zamiast uproszczeń, resort finansów zafundował im duże problemy. Ich źródłem są m.in. kody transakcyjne oraz GTU, które trzeba stosować do wybranych transakcji w ewidencji JPK_VAT. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników, Ministerstwo Finansów (MF), wydało objaśnienia dotyczące wielu kwestii, w tym również kodów GTU oraz oznaczeń transakcyjnych. Przyjrzyjmy się zatem na wybranych przykładach przepisom prawa oraz objaśnieniom MF, dotyczącym stosowania wybranych kodów w nowym JPK_V7.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów