Takie stanowisko wyraziła Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 26 lutego 2016 r. (1061- IPTPP1.4512.1.2016.2.AK).
Wnioskodawca, którym jest spółka działająca w branży spożywczej, zamierzał wprowadzić strategię marketingową polegającą na wysyłaniu do klientów kartonów mrożonych produktów piekarniczych jako próbek. Kartony zawierałyby od pięciu do 20 sztuk produktu tego samego lub różnego rodzaju. Celem strategii było umożliwienie przetestowania towarów przez potencjalnych nabywców i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży wnioskodawcy i promowanie marki.
Wnioskodawca wskazał, że przekazywane towary nie mają z jego punktu widzenia wartości użytkowej i zasadniczo nie służą zaspokojeniu potrzeb odbiorców. W związku z tym uważał, że spełniają one definicję próbki określoną w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, a w konsekwencji – korzystają z wyłączenia z opodatkowania VAT na podstawie art. 7 ust. 3 tej ustawy. Argumentował on między innymi, że w świetle orzecznictwa TSUE nie ma powodu, aby z pojęcia „próbka" wyłączać towary, które z perspektywy ich funkcji użytkowych są tożsame z towarami sprzedawanymi przez podatnika.
Prawidłowość tego stanowiska potwierdził organ podatkowy, uznając tym samym, że nieodpłatnie przekazane przez spółkę kartony zawierających od pięciu do 20 sztuk produktu są próbkami, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, przez co są wyłączone z opodatkowania VAT na mocy art. 7 ust. 3 tej ustawy.
Komentarz eksperta
Piotr Marchlewski, menedżer w dziale doradztwa podatkowego EY w zespole podatków pośrednich