Kary umowne, odszkodowania czy innego rodzaju należności to świadczenia powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym. Są elementem wielu kontraktów i mają gwarantować ich prawidłowe wykonanie czy rekompensować ewentualne straty. Niestety, gdy dochodzi do ich wypłaty, fiskus często kwestionuje ich odszkodowawczy charakter, zwłaszcza w VAT. I choć podatnik przekonuje, że pieniądze wypłacone przez kontrahenta czy klienta mają tylko rekompensować straty, ten nawet w najbardziej oczywistych sytuacjach doszukuje się świadczenia do opodatkowania. Przykładem może być jego spór z firmą z branży rent a car, którym musiał zająć się niedawno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Rent a car
Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się wynajem samochodów na terenie Polski. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że jej klienci (najemcy) zobowiązują się do zwrotu samochodu w stanie niepogorszonym. Zdarzają się jednak przypadki naruszenia przez najemców tego zapisu. W takim przypadku klienci są obciążani karami umownymi. Podstawą ich naliczenia są stwierdzone szkody w pojeździe, które wymagają napraw, a także drobne uszkodzenia, które nie podlegają naprawom np. zarysowania, wgniecenia, odpryski.
Podatniczka tłumaczyła, że zazwyczaj wyceną szkód zajmuje się jej wewnętrzny dział serwisowy. W przypadku poważniejszych uszkodzeń ich wycena odbywa się za pomocą systemu Eurotax.
Zapytała czy takie kary umowne podlegają opodatkowaniu VAT i czy powinny być dokumentowane fakturami. Sama nie miała jednak żadnych wątpliwości, że nie, ponieważ należności te mają związek z powstaniem szkody w pojeździe. W konsekwencji, jako odszkodowania są wyłączone z opodatkowania VAT i można je dokumentować innymi dowodami np. notami księgowymi.
Czy pobierane opłaty są wynagrodzeniem
Inaczej sprawę widział jednak fiskus. Po analizie przepisów o VAT, a także orzecznictwa, w tym unijnego, doszedł do przekonania, że pobierane przez spółkę opłaty za zwrot aut w stanie pogorszonym to wynagrodzenie należne z tytułu realizowania przez nią czynności opodatkowanej VAT, tj. odpłatnej usługi.