VAT: nie ma podatklu od wymiany samochodów z L-ką na nowe

Wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, który wyprzedaje auta służące mu do egzaminów na prawo jazdy, nie działa jako podatnik VAT.

Publikacja: 14.03.2018 04:50

VAT: nie ma podatklu od wymiany samochodów z L-ką na nowe

Foto: AdobeStock

Wojewódzki ośrodek ruchu drogowego (WORD) został utworzony na podstawie ustawy prawo o ruchu drogowym i działa w oparciu o statut nadany przez zarząd województwa. Jego działalność polega na przeprowadzaniu egzaminów państwowych na prawo jazdy, realizacji szkoleń dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, dla osób kierujących ruchem drogowym, dla kandydatów na egzaminatorów a także innych szkoleń.

Ośrodek realizuje swoją działalność w dużej mierze przy użyciu samochodów osobowych, których dostawa następuje na podstawie umowy zawieranej z dostawcą wyłonionym w drodze przetargu. Dostawca zobowiązany jest do cyklicznej wymiany samochodów (co sześć do ośmiu miesięcy). Wymiana odbywa się w taki sposób, że WORD odsprzedaje dostawcy samochody używane, a dostawca w to miejsce sprzedaje i dostarcza samochody fabrycznie nowe. Ośrodek uważał, że sprzedaż aut w ich wymianie nie podlega VAT, bo zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o VAT WORD nie może być uznany za podatnika.

Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Stwierdził, że choć ośrodek – nabywając sporne samochody – nie działał w charakterze podatnika VAT (nabycia nie były dokonywane na potrzeby działalności gospodarczej), to ich sprzedaż na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie mieścić się w kategorii działalności gospodarczej. WORD będzie działał w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Odmienne rozstrzygnięcie tej kwestii prowadziłby do nierównego traktowania podmiotów sprzedających samochody.

Ośrodek zaskarżył interpretację i wygrał. Najpierw rację przyznał mu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Zauważył, że sporne pojazdy stanowią niewątpliwie majątek skarżącego niezbędny do realizacji jego konkretnych zadań wynikających z ustawy. Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mają obowiązek dysponowania pojazdami, na których jest przeprowadzana praktyczna część egzaminu państwowego na prawo jazdy. Zakup samochodów był zatem konieczny dla realizacji tego obowiązku. W związku z tym, zdaniem sądu, nie można uznać, że skarżący prowadzi działalność gospodarczą. Nie sprzedaje on bowiem spornych pojazdów z chęci uzyskania większych dochodów. Nie angażuje środków, tak jak przedsiębiorca, w celu osiągnięcia zysku, a jedynie dla realizacji obowiązku wyraźnie wynikającego z ustawy.

Stanowisko korzystne dla WORD ostatecznie potwierdził też Naczelny Sąd Administracyjny. Zgodził się, że sporne samochody są majątkiem ośrodka, niezbędnym do realizacji ustawowych zadań. Ośrodek ma zamiar sprzedać samochody osobowe, stanowiące należące do niego środki trwałe, nabyte w celu realizacji działalności o charakterze publicznym, pozostającej poza zakresem VAT, a nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego nie ma podstaw do uznania, że w tej transakcji ośrodek będzie działał jako podatnik VAT. W rezultacie więc sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

NSA zgodził się, że przy prounijnej wykładni art. 15 ust. 6 ustawy o VAT należy również uwzględnić, czy wyłączenie podmiotu prawa publicznego z katalogu podatników VAT nie spowoduje w danej sytuacji zagrożenia dla zasady konkurencyjności. Skutek w postaci znaczącego zakłócenia konkurencji jest zatem przesłanką opodatkowania tych czynności organów władzy publicznej, które wykonują w takim właśnie charakterze i które – co do zasady – nie podlegają opodatkowaniu. Jednak NSA uznał, że umożliwienie ośrodkowi sprzedaży spornych samochodów bez opodatkowania VAT nie stanowi preferencyjnego traktowania go w porównaniu do innych podatników.

Sąd uznał, że sprzedaż spornych aut nie jest działalnością gospodarczą, a umożliwia jedynie ośrodkowi wywiązywanie się z obowiązku nałożonego przepisami ustawy, do realizacji którego został powołany. Tym samym ośrodek, działając jako podmiot władzy publicznej (samodzielna jednostka samorządowa) w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, sprzedając auta wykonuje czynności, które nie podlegają opodatkowaniu.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 stycznia 2018 r. (I FSK 483/16).

Komentarz eksperta

Michał Wojtas, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii EOL

Należy poprzeć stanowisko NSA uznające, że ośrodek ruchu drogowego przeprowadzający egzaminy państwowe jako ośrodek władzy publicznej nie działa jako podatnik VAT przy odprzedaży używanych samochodów egzaminacyjnych ich dostawcom. Organy podatkowe próbowały argumentować za uznaniem ośrodka jako podatnika ze względu na zakłócenie konkurencji, ze względu na oferowanie sprzedaży samochodów używanych bez VAT w stosunku do podmiotów, które oferują takie samochody z podatkiem. NSA skrytykował zasadność stanowiska organu interpretacyjnego jako zbyt ogólne i nie osadzone w realiach sprawy. Istotne w analizowanej kwestii było to, że ośrodek odprzedawał samochody używane na podstawie umowy zawartej w trybie przetargu i przewidującej odprzedaż w celu wymiany samochodów egzaminacyjnych na nowe. Z treści wniosku o interpretację wynikało, że samochody egzaminacyjne są wykorzystywane przede wszystkim do czynności wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym (czynności niepodlegające opodatkowaniu ze względu na statut ośrodka jako organu władzy publicznej) i sporadycznie na potrzeby ośrodka jako całości. Słusznie zatem przesądzono kolejny raz (por. wyrok NSA z 6 lipca 2017 r., I FSK 2276/15), że organ władzy nie jest podatnikiem, skoro działa w tym charakterze, a jego czynności nie prowadzą do zakłócenia konkurencji (np. nie handluje on samochodami jak diler). ?

Wojewódzki ośrodek ruchu drogowego (WORD) został utworzony na podstawie ustawy prawo o ruchu drogowym i działa w oparciu o statut nadany przez zarząd województwa. Jego działalność polega na przeprowadzaniu egzaminów państwowych na prawo jazdy, realizacji szkoleń dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, dla osób kierujących ruchem drogowym, dla kandydatów na egzaminatorów a także innych szkoleń.

Ośrodek realizuje swoją działalność w dużej mierze przy użyciu samochodów osobowych, których dostawa następuje na podstawie umowy zawieranej z dostawcą wyłonionym w drodze przetargu. Dostawca zobowiązany jest do cyklicznej wymiany samochodów (co sześć do ośmiu miesięcy). Wymiana odbywa się w taki sposób, że WORD odsprzedaje dostawcy samochody używane, a dostawca w to miejsce sprzedaje i dostarcza samochody fabrycznie nowe. Ośrodek uważał, że sprzedaż aut w ich wymianie nie podlega VAT, bo zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy o VAT WORD nie może być uznany za podatnika.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe