Przepisy będą obowiązywały dopiero od 1 stycznia 2020 r. i mają doprowadzić do ograniczenia wpłat na prywatne rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe przedsiębiorców, w przypadku których nie stosuje się modelu podzielonej płatności (split payment).
Uwaga! Podatnik może uniknąć solidarnej odpowiedzialności oraz wyłączenia wydatku opłaconego powyżej 15 tys. zł z kosztów uzyskania przychodów, jeśli w ciągu trzech dni od nadania błędnego przelewu, zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla sprzedawcy, o zaistniałym zdarzeniu.Jeśli płatność będzie przekazana na inny rachunek bankowy niż wskazany na liście, jednak zastosowany zostanie model split payment, wówczas podatnik uniknie przykrych konsekwencji bez konieczności zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego.
Biała lista podatników VAT będzie zawierała numery rachunków bankowych, udostępnione przez System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR). Ministerstwo Finansów planuje również przekazanie informacji o rachunkach rozliczeniowych podatników VAT instytucjom finansowym (bankom, SKOK-om), w celu umożliwienia stworzenia narzędzi, pozwalających na automatyczne sprawdzenie czy przelew wykonywany jest na właściwy rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jednak samo wprowadzenie takiego udogodnienia będzie leżało po stronie banków.
Jak będą aktualizowane dane
Pierwotny projekt ustawy zakładał, że biała lista podatników będzie aktualizowana codziennie, w ściśle określonych ramach czasowych. Najnowsza wersja projektu ustawy w dalszym ciągu zakłada codzienną aktualizację rejestru, jednak nie wskazuje dokładnych przedziałów czasowych. Przedsiębiorca, który będzie sprawdzał kontrahenta, otrzyma jednocześnie informację o dacie i godzinie dokonania takiego sprawdzenia. Jeżeli dzień zlecenia przelewu okaże się zgodny z datą sprawdzenia rachunku na liście, wówczas nie będzie wątpliwości, że przelewu został wykonany na prawidłowy rachunek bankowy kontrahenta. Gdyby na moment weryfikacji dane zawarte na białej liście podatników nie były aktualne, przedsiębiorca robiący przelew na nieaktualny rachunek bankowy nie poniesie z tego tytułu negatywnych konsekwencji.
Dodatkowo, jeśli dane znajdujące się w wykazie okażą się błędne, podatnicy będą mieli możliwość wnioskowania o sprostowanie lub usunięcie wadliwych danych. Wniosek wraz z uzasadnieniem, będzie przesyłany do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.