– W ostatnim czasie rośnie popularność optymalizacji polegających na przekazaniu w darowiźnie znaku towarowego, jak np. logo czy marka – przyznaje Jarosław Ziobrowski, adwokat, partner w kancelarii Kurpisz i Ziobrowski. – Taka darowizna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn ani PIT. Podstawę opodatkowania VAT według stawki 23 proc. stanowią wydatki poniesione w związku z wytworzeniem znaku towarowego. W praktyce podstawę opodatkowania określa więc sam przedsiębiorca, który np. zaprojektował logo swojej firmy.
Niska podstawa opodatkowania
Fiskus potwierdza, że podatku nie płaci się od wartości rynkowej znaku towarowego, która na dzień przekazania go w darowiźnie może być bardzo wysoka. Wynika to z faktu, że przeniesienie wartości znaku towarowego zalicza się do świadczenia usług.
Podstawą opodatkowania – zgodnie z art. 29a ust. 5 ustawy o VAT – jest faktyczny koszt świadczenia tej usługi, czyli kwota wydana na wytworzenie znaku towarowego we własnym zakresie, np. koszt zaprojektowania znaku.
Mówi o tym m.in. najnowsza interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy (ITPP3/4512-661/15/BJ). Z pytaniem zwrócił się podatnik, który stworzył przedsiębiorstwo rodzinne działające w sektorze przemysłu. Teraz wdraża projekt sukcesji firmy. Polega on na tym, że indywidualna działalność gospodarcza zostanie przekształcona w spółkę kapitałową, a ta w spółkę komandytową, posiadającą m.in. prawo do wytworzonego we własnym zakresie znaku towarowego. Mężczyzna chce wycofać znak z majątku spółki do majątku osobistego, a następnie przekazać go żonie na podstawie umowy darowizny.
Podobne stanowisko zajął fiskus w interpretacji dotyczącej darowizny na rzecz córki (ITPP3/4512-661/15/BJ). Zgodził się, że ustalając podstawę opodatkowania przedsiębiorca powinien uwzględnić wyłącznie koszty faktycznie poniesione na nabycie prawa do znaku towarowego.