W poniedziałek 26 lutego mija termin pierwszej wysyłki przez mikroprzedsiębiorców informacji o zakupach i sprzedaży JPK_VAT. Okazuje się, że to powód do stresu dla wielu z nich.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SWResearch, aż 45 proc. przedsiębiorców nie wie nic lub wie bardzo mało o JPK_VAT. 51 proc. deklaruje, że nie są gotowi na nowe obowiązki. Najgorzej poinformowaną grupą są osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jedynie 9,5 proc. z nich twierdzi, że świetnie orientuje się w kwestii JPK, a ponad połowa jest o tym słabo poinformowana.
Z tego samego badania wynika jednak, że konieczność elektronicznego raportowania obrotów dla celów VAT nie jest postrzegana wyłącznie źle. Ponad 1/3 badanych wierzy, że docelowo nowa forma rozliczeń z fiskusem będzie zmianą na lepsze, a 42,7 proc. uważa, że JPK to krok w stronę bardziej nowoczesnych kontaktów ze skarbówką.
Badanie zostało wykonane na zlecenie firmy e-file, producenta oprogramowania do wysyłki różnych elektronicznych druków urzędowych. Ankieta była przeprowadzona na próbie 500 przedsiębiorców (głównie małych i mikrofirm) 2–7 lutego 2018 r., a więc na trzy tygodnie przed terminem pierwszej wysyłki JPK_VAT.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc w pierwszych krokach z elektronicznym raportowaniem. Do piątku 23 lutego wyznaczeni pracownicy urzędów skarbowych będą wyjaśniać, jak tworzyć JPK_VAT i korzystać z udostępnianej przez MF aplikacji e-mikrofirma.