fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

VAT

Paragonu za zakupy nie można wysłać konsumentowi e-mailem - interpretacja podatkowa

Fotolia.com
Klient powinien otrzymać wydrukowany dowód zakupu w momencie zapłaty w sklepie. Przesłanie skanu drogą elektroniczną jest niezgodne z przepisami, niezależnie od tego, czy kupujący płaci na miejscu czy przez internet.

Skarbówka wyjaśniła, jak dokumentować sprzedaż przez internet. Zgodnie z interpretacją przesłanie e-mailem zeskanowanego paragonu nie spełnia warunków jego wydania.

Z pytaniem zwróciła się spółka, która sprzedaje odzież w sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski oraz prowadzi sklep internetowy. Klient kupujący online może zamówić towar przez internet i odebrać w sklepie stacjonarnym, płacąc przy odbiorze. Może też zapłacić przez internet. Spółka zapytała, czy w różnych wariantach sprzedaży możliwie jest przesłanie klientowi paragonu w postaci skanu drogą elektroniczną.

Czytaj też:

Dyrektor KIS uznał, że takie rozwiązanie jest niezgodne z przepisami. Przypomniał, że zgodnie z art. 111 ustawy o VAT sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej trzeba ewidencjonować na kasie rejestrującej. Sklep ma obowiązek dokonać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydać dokument nabywcy.

Przypomniał też, że przez faktury rozumie się nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym. Warunkiem jest, by zawierał elementy wymagane przepisami ustawy o VAT.

Z kolei paragon fiskalny to dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży, wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży. Taką definicję zawiera § 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Dyrektor KIS przypomniał, że sprzedawca jest obowiązany wystawić dokument sprzedaży w momencie otrzymania zapłaty na konto, a nie wysyłki czy odbioru. Przepisy podatkowe wskazują bowiem, że należności i zaliczki uzyskane przed wydaniem towaru powodują powstanie obowiązku podatkowego według daty ich otrzymania.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części zapłaty podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania. Wydania paragonu powinno nastąpić niezwłocznie po dokonaniu transakcji. Paragon musi być udostępniony klientowi, co oznacza, że jeśli ten zapłacił w sklepie, powinien otrzymać wydrukowany paragon albo fakturę.

Dyrektor KIS uznał, że niezgodna z przepisami jest sytuacja, kiedy klient płaci za zamówiony towar w sklepie, a dopiero później otrzymuje za pomocą poczty elektronicznej skan paragonu lub fakturę wystawioną w terminie siedmiu dni od dnia realizacji płatności. Samo wydrukowanie paragonu w kasie centralnej magazynu wnioskodawcy nie spełnia wymogu „wydania" paragonu. W konsekwencji sprzedaż zorganizowana w taki sposób, jak zaproponował wnioskodawca, nie wypełnia przesłanki wynikającej z art. 111 ust. 3a pkt 1 oraz § 6 rozporządzenia dotyczącej wydania paragonu fiskalnego.

„Skan paragonu przesłany drogą elektroniczną nie może być utożsamiany z »wydaniem« paragonu" – czytamy w interpretacji.

Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4012.617.2018.1.AKR

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA