Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 3 stycznia 2017 r. (2461-IBPP1.4512.801.2016.1.AW).
Wnioskodawca będący czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju karm dla psów i kotów produkowanych przez spółki z grupy. Podatnik, dążąc do intensyfikacji obrotu oraz zwiększania przychodów i zysków ze sprzedaży, a także umacniania swojej pozycji oraz marek grupy na rynku, podejmuje różnego rodzaju akcje promocyjne. Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie akcji marketingowych, podczas których klienci będą mogli nabyć produkty lub dodatkowe towary w specjalnych, niższych cenach i/lub otrzymają nieodpłatnie dodatkowe towary o niskiej wartości, w większości przypadków oznaczone logo podatnika. Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzać akcje promocyjne takie jak: sprzedaż zestawów produktów (tzw. BOMów), sprzedaż premiową (w tym oferty kierowane do lekarzy weterynarii czy hodowców), rabaty naturalne („kup 3 w cenie 2") i nieodpłatne wydania gadżetów (co do zasady towarów o niskiej wartości, oznaczone logo podatnika). Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju i będą kierowane do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a nie do ostatecznych konsumentów. Towary będące przedmiotem sprzedaży promocyjnej będą nabywane od innej spółki z grupy, zarówno w ramach dostawy krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przy czym cena nabycia produktów może być niejednokrotnie wyższa niż cena, po której wnioskodawca je ostatecznie sprzeda).
Podatnik zadał pytanie, czy nieodpłatne przekazanie gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku) o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto. Zdaniem podatnika, tego rodzaju transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.
Organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Nadmienił przy tym, że jego stanowisko odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy gadżety przekazywane są nieodpłatnie i cena innych elementów wspomnianych zestawów nie zostanie w żaden sposób podwyższona w stosunku do ich cen z obowiązującego w danym czasie cennika (nie będzie obejmowała wartości gadżetu).
Komentarz eksperta
Teresa Sermak, konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC